nieuws

LGH Group zoekt markt hijsmaterieel in Europa

bouwbreed

amsterdam – De Britse verhuurder van hijsmaterieel LGH Group heeft de afgelopen vijftien jaar de Verenigde Staten veroverd. Nu is Europa aan de beurt. Om de ambities te verwezenlijken richt de onderneming in Nederland het vizier vooral op de bouwsector.

“Wij doen alles vanaf de haak.” Gordon Worswick heeft niet veel woorden nodig om uit te leggen wat de �core business� van LGH Group is. De in 1970 opgerichte onderneming – waarbij de drie letters in de naam staan voor Lifting Gear Hire of in goed Nederlands �hijsmaterieel te huur� – levert alle spullen die nodig zijn om een vracht op de juiste manier aan de haak van een kraan te hangen of ervan af te halen en verder te transporteren.

De hijsoplossingen van LGH mogen vaak klein zijn – het assortiment loopt van hijsbanden tot driepoten en van handkettingtakels tot hydraulische lieren, de onderneming is wereldwijd actief. Het Britse familiebedrijf is met vijftig vestigingen in met name de VS en het Verenigd Koninkrijk goed voor een jaaromzet van 50,4 miljoen euro. De Britse markt is goed voor driekwart van het volume, eenvijfde van de omzet wordt aan de overkant van Atlantische Oceaan gerealiseerd en Europa haalt de rest binnen.

Met een stevige voet aan de grond op de Britse en Amerikaanse markt, richt LGH de blik nu op het Europese vaste land. Het bedrijf is al sinds 1993 vanuit het bij Rotterdam gelegen Ridderkerk in Nederland actief. De onderneming heeft hier vooral in de petrochemische en offshore-industrie wortel geschoten waar meer dan de helft van de Nederlandse omzet wordt gerealiseerd. Maar daar moet de komende jaren verandering in komen, LGH wil zijn omzet in de Nederlandse bouwsector verdubbelen.

De aandacht bij LGH voor de Nederlandse bouwsector wordt niet alleen ingegeven door het relatief kleine aandeel van de sector in de omzet van het bedrijf. De Britten richten zich ook op de bouwsector omdat zij verwachten dat met name grote bouwondernemingen hun materieeldiensten op termijn zullen uitbesteden.

“Grote bedrijven als Ballast Nedam, Bam, Dura Vermeer en Heijmans zijn een gemakkelijk doel”, schetst Worswick de markt om direct zijn kansen te relativeren. “Het is niet makkelijk om ze zover te krijgen hun hijsmaterieel door ons te laten verzorgen. Ze hebben dat nu eenmaal jarenlang zelf gedaan. Het is toch de baan van je eigen mensen waar je dan over beslist.”

De belangstelling van Worswick voor de materieeldiensten van grote bouwonderneming is gebaseerd op de Britse markt. Daar stoten steeds meer bouwondernemingen hun materieeldiensten af om kosten te besparen en zich te concentreren op hun belangrijkste werk, bouwen. “In het Verenigd Koninkrijk is het behoorlijk groot, in de Verenigde Staten is het iets minder. Hier in Nederland ontvangen we gunstige signalen”, schat Worswick zijn kansen.

LGH richt zich binnen de bouwsector niet alleen op de grote bedrijven. Ook wat Worswick �vader-en-zoonbedrijven� noemt, zien de Britten als potentiële klanten. Het bedrijf hoopt op de markt van het midden- en kleinbedrijf te scoren met eenvoudige hijsoplossingen zoals een aluminium driepoot of kleine kraantjes die makkelijk op het dak van een huis zijn te monteren. “We willen een uitbreiding zijn van hun gereedschapskist en vaste bouwmarkt”, schetst Worswick de ambities van LGH. In Nederland is wat LGH betreft een heroriëntatie op de bouwmarkt voldoende. Maar in Duitsland gaat het om een aanzienlijk groter project.

Momenteel is Worswick vanuit Essen actief met één vestiging. De Duitse markt is nu nog goed voor een omzet van een kleine 2 miljoen euro, maar dat volume moet in drie jaar tijd worden verdubbeld. En tegen die tijd moet in Duitsland een tweede vestiging zijn geopend in Hamburg of München. “We weten nog niet welke plaats, hoewel de meeste van onze klanten in München zitten.”

Andere landen op het Europese vaste land, zoals Frankrijk, Tsjechië en Polen hebben wel de aandacht van Worswick, maar er liggen voorlopig geen concrete plannen voor klaar. De ambities van LGH om nieuwe markten te ontginnen worden beperkt door de kosten en de aanpak van LGH.

Worswick: “Het opzetten van een eigen vestiging in een nieuw land kost veel tijd en geld.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels