nieuws

Van Wijk: Je privatiseert Oudenrijn toch ook niet

bouwbreed

den haag – Het kabinet is teruggekomen op zijn streven een minderheidsbelang van luchthaven Schiphol via een beursgang te verkopen. Minister Zalm (financiën) heeft onder druk van coalitiepartij CDA besloten toch de optie van onderhandse plaatsing van aandelen nog open te houden.

Pas aan het einde van de voorbereidingen op beide varianten maakt het kabinet een definitieve keuze.

Een maand geleden liet de VVD-bewindsman het parlement nog weten dat uit onderzoek was gebleken dat een beursgang voor Schiphol de beste weg was. Die zou vervolgens volgens Zalm het best in 2006 kunnen plaatsvinden.

Onderhandse plaatsing betitelde het kabinet toen nog als een risico voor de financiële positie van de luchthaven. Desondanks hield coalitiepartij CDA vast aan die optie in de overtuiging dat het publieke belang dan het best gewaarborgd zou zijn.

Topman Van Wijk van Air France-KLM uitte gisteren in een interview met de Volkskrant zijn zorgen over de privatisering van Schiphol. “Het gevaar bestaat dat een private ondernemer niet in het minder winstgevende luchtvaartgedeelte gaat investeren, maar op de andere activiteiten, waar een beter rendement te behalen is. Ik zeg: overheid let op je publieke zaak. Je privatiseert het verkeersknooppunt Oudenrijn toch ook niet?”

Regeerakkoord

De discussie over de privatisering van Schiphol speelt al sinds 1995. De gedeeltelijke privatisering is opgenomen in het huidige regeerakkoord, maar een goed beursklimaat werd wel als voorwaarde gesteld. Een Kamermeerderheid van CDA en PvdA is tegen een beursgang. Om uit de impasse te kunnen komen, besloot de Tweede Kamer twee weken geleden bij een onafhankelijke deskundige advies in te gaan winnen over de voor- en nadelen van een beursgang en een onderhandse plaatsing. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels