nieuws

Volautomatisch parkeren in Oud-West

bouwbreed Premium

amsterdam – Zes maanden later dan gepland is de volautomatische parkeergarage onder het Amsterdamse Staringplein in gebruik genomen. Ballast Nedam heeft alle banden met de leverancier van het parkeersysteem verbroken, nadat de besturingssoftware het steeds weer af liet weten. De aannemer heeft zich het kunstje nu maar zelf eigen gemaakt. Er lonkt immers een grote markt.

De bezettingsgraad blijft nog even steken op 60 procent. Te laag nog, vindt stadsdeelbestuurder W. Toonk van Amsterdam Oud-West. Hij streeft naar 80-85 procent. Misschien moet daarvoor nog een keer een open dag worden georganiseerd. De vorige keer trok dat ook veel mensen over de streep, die aanvankelijk de kat uit de boom keken. Na ruim twee maanden proefdraaien werd de zestig plekken tellende garage gisteren officieel in gebruik genomen.

Het is de eerste volautomatische parkeergarage in Nederland die werkt met vergunninghouders. Dat stelt zijn eigen eisen aan de exploitatie. De vergunninghouders mogen hun auto namelijk ook op maaiveld achterlaten als er plek is en daar geven ze blijkbaar vaak de voorkeur aan. Momenteel zijn er 150 vergunningen afgegeven voor zestig parkeerplekken, maar misschien moeten er volgens Toonk wel meer mensen toegang krijgen.

Betrouwbaarheid

Ballast Nedam Infra heeft de tweelaagse ondergrondse garage neergezet voor een aanneemsom van 3,2 miljoen euro. Dat is exclusief het meerwerk van zo�n 4 procent, dat vooral het gevolg is van aanvullende wensen. Bij de gunning werd uitgegaan van een betrouwbaarheid van het systeem van 95 procent; gaandeweg de bouw is die eis opgevoerd tot 98 procent. De 2 procent van de tijd dat het systeem niet werkt, is dat voor een belangrijk deel vanwege onderhoud, verzekert F. Groot van Ballast Nedam. “En verder zullen zich wel eens storingen voordoen. Het merendeel daarvan is echter heel goed op afstand te verhelpen.” Als een auto echt niet naar boven is te krijgen, voorziet het contract erin dat er binnen een uur een servicemonteur ter plekke is. In het merendeel van de gevallen zal een auto echter in minder dan drie minuten worden afgeleverd bij het sluisgebouwtje op het plein.

De bouw verliep zoals bekend niet zonder slag of stoot. De leverancier van het automatische parkeersysteem CVSS miste deadline na deadline, waarna hoofdaannemer Ballast Nedam uiteindelijk in april van dit jaar alle banden met het Eindhovense bedrijf verbrak. CVSS raakte eerder al in opspraak doordat het ook de leverancier is van het parkeersysteem onder het nieuwe gemeentehuis van Den Bosch, dat twee jaar na oplevering nog altijd niet goed functioneert.

Met hulp van het eigen ingenieursbureau kreeg Ballast Nedam volgens Groot het systeem vlot aan de praat. Er werden mechanische aanpassingen bedacht voor het vloeiender overpakken van de auto�s door de shuttle en de lift. Cordis werd ingeschakeld voor het aanpassen van de besturingssoftware. Op de vraag of Ballast er op deze manier nog wel aan verdient, blijft het even stil. “Misschien is dit niet het beste voorbeeld van een winstgevend project, maar we verwachten wel heel veel van de markt voor volautomatisch parkeren. Er zijn nog niet zoveel bedrijven die een werkende garage op hun palmares hebben. Het was de investering dubbel en dwars waard.”

Reageer op dit artikel