nieuws

Transporteurs eisen prijsvraag om knelpunten A27 en A2 te slechten

bouwbreed Premium

zoetermeer – Een prijsvraag van het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet soelaas bieden voor de knelpunten A27 Breda-Utrecht en knooppunt Hoevelaken. Dat stellen verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

“Het doel hiervan is marktpartijen te prikkelen om met creatieve oplossingen te komen die op korte termijn zijn te realiseren”, zo lichten de organisaties toe.

Ze stellen dat voor deze knelpunten nog geen oplossingen zijn bedacht, terwijl ze jaarlijks de oorzaak zijn van hoge kosten die ontstaan door kilometerslange files. “Weliswaar zijn rond knooppunt Hoevelaken spitsstroken gepland, maar die zijn onvoldoende om de groei van het verkeer op te vangen”, aldus een toelichting van EVO en TLN.

Het nut van spitsstroken wordt in zijn algemeenheid niet door de organisaties betwijfeld. In de Economische Wegwijzer een onderzoek dat twee keer per jaar door TLN en EVO wordt gepubliceerd, stellen de organisaties dat dankzij deze voorzieningen de economische schade die ontstaat door verkeersopstoppingen wordt beperkt.

Files voor het vrachtverkeer leidden in 2005 tot een schade van 492 miljoen euro, vergeleken met vorig jaar een stijging van 4 procent. “De stijging is minder groot dan voorgaande jaren door de opening van enkele spitsstroken”, zo maken EVO en TLN bekend. “Zonder deze spitsstroken was de schade 58 miljoen euro hoger uitgevallen.”

Op het stuk snelweg A2 tussen de knooppunten Holendrecht en Oudenrijn leed de transportsector met 33 miljoen euro de meeste schade. Vorig jaar was de A2 ook de duurste weg voor het vrachtverkeer, maar toen was er met 39 miljoen euro de meeste schade tussen de knooppunten Oudenrijn en Everdingen.

De vervoerdersorganisaties willen dat het kabinet voorkomt dat geplande spitsstroken vertraging oplopen. Niettemin dreigt er bij de aanleg van zulke voorzieningen een gevaar. De kans bestaat dat files zich verplaatsen. Een oplossing voor dit probleem is meer capaciteit te creëren op aansluitende weggedeelten.

Evo en TLN wijzen er op de problemen die zijn ontstaan op de trajecten A2 Holendrecht-Oudenrijn, A2 Zaltbommel-�s Hertogenbosch en A50 Ewijk-Grijsoord, waar spitsstroken zijn aangelegd, voorkomen hadden kunnen worden als de wegen meer volume hadden gekregen. Ze verwachten binnen afzienbare tijd ernstige problemen bij Arnhem. Daar wordt geïnvesteerd in gebieden ten noorden en zuiden van de stad. “Terwijl de noodzakelijke uitbreiding rond de stad op zich laat wachten.”

Ook willen ze dat de regering onderzoekt hoe de de projecten A2 Holendrecht-Oudenrijn en de A4 Burgerveen-Leiden kunnen worden versneld.

Reageer op dit artikel