nieuws

Energiemarkt stuwt resultaat Boskalis omhoog

bouwbreed Premium

amsterdam – Boskalis profiteert momenteel van de groei van de energiemarkten. Inmiddels komt zon 40 procent van de omzet direct of indirect uit die markt. Topman R. van Gelder noemt 2005 nog steeds een overgangsjaar, al steeg de winst met 200 procent. Voor het hele jaar verwacht hij een nettowinststijging van 50 procent.

Tevredenheid straalde de bijna zestigjarige Van Gelder uit. De eerste helft van dit jaar lijkt booming geweest. De omzet is gestegen naar 539 miljoen euro tegen 422 miljoen vorig jaar. “Een mijlpaal”, aldus de baggeraar. De nettowinst nam toe tot 22,7 miljoen waar de bescheiden bezetting van de hoppervloot en reorganisatiekosten vorig jaar de winst nog drukten naar 7,1 miljoen. Per aandeel betekent dit een winst van 80 eurocent, terwijl analisten waren uitgegaan van 76 eurocent.

De orderportefeuille ligt op recordhoogte met 1,45 miljard (vorig jaar nog 200 miljoen lager). Hierin zit nog wel 300 miljoen aan werk aan Singapore waarvan het nog steeds onduidelijk is wanneer dat weer verder kan.

De stijgingen in omzet, resultaat en orders is overal ter wereld zichtbaar, behalve in Nederland. “Ons land lijkt aan de staart van het Europese peloton te zitten”, verwoordde Van Gelder het diplomatiek. Hij weet dit aan de traagheid waarmee plannen tot ontwikkelingen komen en de vergunningverlening.

Oliedollars

De rest van de markten ligt er wat hem betreft mooi bij, ook naar de toekomst toe. In het Midden-Oosten zijn hoe langer hoe meer landen bezig zich voor te bereiden op een economie zonder oliedollars. Dubai is uiteraard een goed voorbeeld waar voor vele tientallen miljarden wordt geïnvesteerd in toeristische infrastructuur. Ook in Bahrein wordt ingezet op toerisme naast de traditionele olie. In Qatar bouwt Boskalis momenteel een vliegveld in zee, terwijl in Iran vraag is naar havens en pijpleidingen.

In Europa ligt er volgens hem veel werk op de tekentafels, waaronder de tweede Maasvlakte. Daar rekent hij zich voorlopig echter niet rijk aan. De oprukkende economieën in Zuidoost-Azië en China bieden daarentegen wel perspectieven, al is Boskalis terughoudend wat betreft China. “Er is sprake van grote havenontwikkelingen, maar China doet bijna alles zelf. Alleen wanneer ze capaciteit tekort komen, doen we wel eens wat”, zegt van Gelder. Hij sluit voor de toekomst echter niet uit dat er wel eens een joint venture zal worden gesloten met een Chinese baggeraar.

Voorlopig ziet hij wel veel kansen in de groeiende vraag naar olie en gas. Zowel de vraag als de capaciteit zijn explosief gestegen en zullen blijven stijgen. Dit is terug te vinden in de bouw van havens voor vloeibaar aardgas. Momenteel worden er minder dan tien gebouwd, in 2010 zouden dat er best eens 75 kunnen zijn.

Reageer op dit artikel