nieuws

Millimeterwerk op de IJssel

bouwbreed Premium

zutphen – Het plaatsen van de nieuwe hefbrug over de IJssel in Zutphen is millimeterwerk. Manschappen van Hofman Sliedrecht, het bedrijf dat de brug in eigen beheer ontwierp en fabriceerde, staan op alle hoekpunten om het invaren te begeleiden.

Door golfslag is het voorzichtig manoeuvreren, er is maar een paar centimeter ruimte om de nieuwe hefbrug tussen de andere gedeelten van de oude IJsselbrug te laten zakken. Nadat het ponton vanuit Sliedrecht donderdag vertrok met daarop het 17 meter lange gevaarte, van 14 meter breed en een gewicht van 64 ton, is de oude hefbrug eerst uitgevaren door het op de ondersteunende stempelconstructie van circa 10 meter hoog te laten zakken.

Daarna is rond half elf �s avonds het ponton achteruitgevaren en op de IJssel omgedraaid om het nieuwe gedeelte te kunnen invaren en met kabels vast te maken aan de 220 meter lange vaste vakwerkbrug over de uiterwaarden aan de ene zijde en de 100 meter vaste boogbrug over de IJssel met aanbrug van 14 meter aan de andere kant.

Van deze aanbrug was eerder een langsligger gescheurd, die binnenkort wordt gerepareerd. Omdat de oude hefbrug ook dateert van 1936 en is gemaakt onder de zelfde condities heeft de gemeente Zutphen gekozen voor een nieuwe brug.

Voor het in- en uitvaren is gekozen omdat het de minste stremming oplevert voor het verkeer. Het is de enige fietsroute over de IJssel in Zutphen, die overdag dan ook niet afgesloten mag zijn.

Hofman Sliedrecht is de rest van de maand nog bezig met conserveringswerkzaamheden. De aanneemsom van de nieuwe hefbrug over de IJssel bedraagt 450.000 euro.

Reageer op dit artikel