nieuws

Agressie wegwerkers toenemend probleem

bouwbreed Premium

utrecht – De agressie tegen wegwerkers loopt de spuigaten uit. Scheldpartijen worden als normaal ervaren en het gooien van voorwerpen is geen uitzondering meer. Recent is een wegwerker met een stalen buis bewerkt. Dat was voor vakvereniging het Zwarte Corps aanleiding aan de bel te trekken.

Een eerste inventarisatie onder leden levert een ontluisterend beeld op met een agressie-top vijf. Te hard langsrijden staat met stip op nummer een. Verbaal en fysiek geweld staan op nummer 2 en 3. Het �kegeltjes rijden� en dus bewust inrijden op de wegafzettingen staat op de vierde plaats. Tot slot krijgen wegwerkers ook steeds vaker voorwerpen toegesmeten.

Momenteel loopt een uitgebreid onderzoek naar de omvang van de agressie. In september verwacht Van Dongen hiervan een goed beeld te hebben, maar de eerste indruk is slecht. “De agressie in de Randstad lijkt erger dan in de rest van het land.”

Een andere indruk die leeft, is dat maai- en bermwerkzaamheden op provinciale wegen leiden tot de gevaarlijkste situaties voor de wegwerkers.

Een recent onderzoek van de collega�s van het CNV heeft opgeleverd dat driekwart van de wegwerkers zich regelmatig onveilig voelt. Nog eens 1 procent van de ondervraagden voelt zich vaak tot constant onveilig tijdens werkzaamheden.

Voorzitter Kees van Dongen van het Zwarte Corps wil dat opdrachtgevers vaker de weg volledig afsluiten. Herinvoering van de maximale snelheid van 70 kilometer en betere uitleg op matrixborden zijn andere punten die hij wil aankaarten bij Rijkswaterstaat.

“Als mensen weten waarom ze in de file staan, slinkt het onbegrip. Er ontbreekt een deel bewustwording. Het aanleggen van spitsstroken bijvoorbeeld is bedoeld om de files terug te dringen. Mensen lijken niet doordrongen van het feit dat het aanleggen ervan, even, tot overlast leidt en uiten dat in agressief gedrag. Dat is wel levensgevaarlijk voor de mensen aan de andere kant van de pylonen.”

De voorzitter zou graag zien dat beginnende automobilisten verplicht tien minuten lijfelijk ervaren hoe voortrazend verkeer voelt. “Op een vluchtstrook krijg je al een goed idee van wat wegwerkers dagelijks ervaren.”

Van Dongen wil ook dat Rijkswaterstaat de maximumsnelheid van 70 kilometer bij werkzaamheden herinvoert. “Als niet wordt gewerkt of achter barriers kan heus wel 90 worden gereden, maar het is communicatief slimmer om de uitgangspunten om te draaien.”

Hij ziet ook wel wat in vaker controleren door de politie op snelheid en rijgedrag. De voorzitter wil bij de minister van Justitie aandringen op een lik-op-stuk-beleid voor agressie. “Het gooien van een voorwerp is feitelijk een poging tot doodslag.”

Oorzaakja (%)nee (%)

gedrag andere verkeersdeelnemers917

verschoven arbeidstijden1673

wensen van opdrachtgever2561

machines en gereedschappen1870

toegepaste veiligheidsmaatregelen3161

veiligheidsinstructie1479

eigen gedrag werknemers2864

Reageer op dit artikel