nieuws

Pleidooi voor investering in designhotels

bouwbreed Premium

den haag – Aannemers en projectontwikkelaars aarzelen om te investeren in hotels. Onterecht, meent P. Stevens, directeur van het bureau Stevens en Van Dijck, Bouwmanagers en Huisvestingsadviseurs. De kansen liggen voor het oprapen in de hotelwereld. Door in te zetten op designhotels kan volgens Stevens een nachtje in een hotel weer een opwindende ervaring worden.

“De tijd is slecht, wordt beweerd”, vertaalt Stevens de aarzelende houding van bouwers en ontwikkelaars om te investeren in hotels. “Maar is dat waar?”

Stevens gelooft dat niet. Wel ziet hij een verschuiving in de behoefte van de consument, in wat een hotel eigenlijk zou moeten betekenen. “Het moet meer zijn dan een alleen een slaapplek. Het oorspronkelijke doel is het verkeren in een luxueuze omgeving, anders dan thuis. Maar door woontrends die Jan des Bouvrie bijvoorbeeld op gang heeft gebracht en tijdschriften als VT Wonen, creëert men thuis door inrichting ook een bijzondere slaapkamerervaring. Het verrassingseffect van de hotelslaapkamer is verdwenen.”

Door een nieuwe betekenis te geven aan het designhotel dat pretendeert af te wijken van het normale zakelijke hotel, kan de particuliere markt, die nu op zijn gat ligt, weer worden aangeboord. “Als de aannemer, de ontwikkelaar en de architect begrijpen waar bij de hotelmanager de pijn ligt, dan kunnen ze daar op inspelen en door te investeren in die veranderende markt nieuwe omzet genereren”, vindt Stevens. “Nu zit iedereen op iedereen te wachten en zegeviert de saaiheid. Maar zonder de bouwwereld is de hotelmanager niet in staat nieuwe initiatieven te nemen. Daarnaast is het als geen ander de aannemer die de hotelmanager kan doen begrijpen hoe het er tegenwoordig aan toegaat als het gaat om leisure.”

Het seminar �Design: doel of middel� dat Stevens en Van Dijck samen met de Hotelschool Den Haag vandaag organiseert moet antwoord geven op de vraag hoe je daadwerkelijk een designhotel realiseert. Wanneer is een hotel een designhotel? Waar gaat het om bij design?

“Een nacht in een designhotel”, vindt Stevens, “moet een belevenis zijn. Het moet stimuleren, prikkelen. Het bevat elementen die je thuis niet hebt, die het aantrekkelijk maken om buiten de deur te verblijven. En dat hoeft echt niet duur te zijn. Een designhotel gaat terug naar de oorsprong. Als bij een kamer die je opnieuw gaat inrichten, haal je eerst alles er uit. Een bed en twee lampen komen terug. Je houdt het simpel, maar verft de muren knalpaars. Toch heb je het gevoel: �Yes, dit is anders.� Maar eerst terug naar de basis en dat is juist de lol van design. De inrichting is strak, leeg, cool en gedurfd. Door toepassing van kleuren waar je thuis misschien van rilt, bezorg je de hotelbezoeker juist een zinderende ervaring.”

De meeste architecten snappen het niet, vindt de directeur van een van de grootste bureaus voor hoteladvies dat inmiddels zo�n zestig hotels op zijn naam heeft staan. “Zij maken het hotelontwerp, maar zonder aandacht voor het totale product; dat is inclusief het concept en interieur. Ze moeten afwijken van de al betreden paden en af van die truttigheid. Projectontwikkelaars houden tegelijkertijd de hand op de knip. Maar in de particuliere hotelmarkt ligt een grote uitdaging voor investeerders.”

De deelnemers van het jaarlijkse hotelseminar in Den Haag krijgen van Stevens en Van Dijck een “handleidinkje” mee.

Reageer op dit artikel