nieuws

Parkeergarages groter en vooral ook mooier

bouwbreed Premium

rijswijk – Ondergrondse parkeergarages worden de komende jaren groter, dieper én ze komen nog dichter tegen de bestaande bebouwing aan te liggen. Maar bovenal worden ze mooier.

Door een combinatie van betere technieken en strakkere economische eisen zullen ondergrondse parkeergarages in Nederland er een extra laag bij krijgen of in grondoppervlak toenemen. Dit is de verwachting van prof.ir. C. Bauduin, projectmanager van het Belgische bouwbedrijf Besix.

Besix heeft onlangs in Rijswijk een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd voor Shell van achthonderd plaatsen, voor toeleverancier Betonson reden om ter plaatse een themamiddag te organiseren.

Dat ondergrondse parkeergarages er vrij gemakkelijk een extra laag bijkrijgen – twee lagen is momenteel standaard vanwege de slappe grondslag – is het gevolg van een andere bouwputbenadering. De veelgebruikte, want relatief goedkope maar in diepte, hinder en stijfheid beperkte damwandmethode, wordt steeds vaker voorbijgestreefd door de gegraven diepwand. Doordat daarmee tot op de dragende zandlaag een afsluitende bouwputwand is te maken, wordt geld en tijd bespaard op onderwaterbeton en de daarop liggende betonvloer. En als die diepwand er toch staat is een extra – in Nederland meestal derde – parkeerlaag vrij goedkoop te realiseren, zo lichtte Bauduin toe.

Omdat funderings- en graaftechnieken steeds beter worden, zal ook steeds dichter tegen de bestaande bebouwing aan worden gebouwd. Dat komt tevens tegemoet aan de wens van ontwikkelaars en garagebeheerders om meer inwendige ruimte, enerzijds vanwege het groeiend aantal auto�s, anderzijds vanwege een wat ruimtelijker indeling en de daarbij behorende luxueuzer aankleding van de ondergrondse garage.

Bedrijven als Shell zien de parkeergarage steeds vaker als de entree van hun complex. Die toegang moet er dan (bijna) even uitnodigend en stijlvol uitzien als de feitelijke entreehal.

Bij de nieuwe tweelaagse parkeergarage in Rijswijk is dat heel duidelijk: de garage is licht, iets hoger dan gebruikelijk en in het midden voorzien van een fraaie bamboetuin. Het afwerkingsniveau is hoog. Jammer voor Betonson, maar van de betonnen draagstructuur is nauwelijks nog iets te zien; die is tegelijk met alle kabel- en leidingwerk netjes weggewerkt achter grote plafondelementen die tevens dienst doen als luchtgeleiders. Want ook qua luchtbehandeling gaat deze ondergronds parkeergarage al vrij ver richting gebouwkwaliteit.

Reageer op dit artikel