nieuws

Onder druk staande Schotse brug haalt maar helft van levensduur

bouwbreed Premium

edinburgh – De veertig jaar geleden gebouwde Forth Road Bridge bij Edinburgh zal bij lange na niet de voorspelde levensduur van 120 jaar halen. De brug wordt zo intensief gebruikt, dat hij waarschijnlijk al over twintig jaar totaal versleten is en vervangen moet worden.

In 1964 gingen er vijf miljoen voertuigen per jaar over de brug. Nu is dat inmiddels vijf maal zoveel. De Forth Road Bridge over de gelijknamige rivier in Schotland is met een overspanning van 1005 meter een van de langste hangbruggen ter wereld. Bij de opening veertig jaar geleden was het ook de langste in Europa. De bouwkosten kwamen destijds omgerekend uit op bijna 30 miljoen euro. De beheerder van de brug, de Forth Estuary Transport Authority, heeft de structuur diepgaand laten onderzoeken nadat was ontdekt dat 31 draden in één van de ophangkabels waren gebroken. Elk van de 60 centimeter dikke kabels bevat 11.000 staaldraden die zijn ineen gevlochten en gegalvaniseerd. “De al toegebrachte schade maakt het onwaarschijnlijk dat de oorspronkelijk geraamde levensduur wordt gehaald. Geen enkele even oude brug in de wereld staat onder zoveel druk als de Forth Bridge. In feite ligt de belasting nu twee keer zo hoog als waar in het ontwerp rekening mee is gehouden,” stelt voorzitter M. Rumney van de FETA.

Bewakingssysteem

De FETA voert het onderhoud aanzienlijk op, wat vaker tot oponthoud voor het verkeer zal leiden. Bovendien wordt een akoestisch bewakingssysteem aangebracht om de kabels verder in de gaten te houden. Tegelijk laat de beheerder voor 3 miljoen euro een nieuw onderzoek uitvoeren. Op grond daarvoor hoopt de organisatie beter in te kunnen schatten hoe lang de brug nog veilig gebruikt kan worden.

De FETA heeft voor de zekerheid echter wel al opdracht gegeven voor de eerste voorontwerpen voor een nieuwe brug over de Forth.

Reageer op dit artikel