nieuws

Virtuele maquette als hulpmiddel voor ontwerper en beheerder

bouwbreed Premium

delft – “We beginnen de presentatie van een virtuele maquette altijd met een rondvlucht. Vaak wordt de maquette dan al als ontwerp-tool gebruikt”, vertelt ir. Hai Vo van TweenSense uit Delft. Het bedrijf bouwt digitale maquettes die de communicatie over projecten in hun omgeving bevorderen. De maquettes zijn ook inzetbaar tijdens de uitvoering en voor het beheer in de gebruiksfase.

Hai Vo, die technische bestuurskunde studeerde aan de TU Delft, richtte vier jaar geleden samen met een industrieel ontwerper TweenSense op. Zelf is hij geboeid door communicatie en de belangen van verschillende partijen die betrokken zijn bij het ontwikkelen en beheren van de ruimtelijke omgeving. Onder het motto �3D meets interaction� bouwt TweenSense virtuele, digitale maquettes die tegemoetkomen aan de vraag van overheden, architecten, projectontwikkelaars en gebouwbeheerders.

“Een echte maquette van karton of een ander materiaal is slechts een momentopname. Je kunt hem nog wel met een enthoscoop bekijken, maar je ziet het ontwerp meestal van bovenaf en niet in zijn omgeving. Bovendien kun je niet interactief ingrijpen”, aldus Hai Vo. “Maar een echte maquette kan wel een allure, een uitstraling hebben die je met 3D virtual reality niet kunt bereiken”, geeft hij ruiterlijk toe.

In eerste instantie lijkt een virtuele maquette duurder dan een echte, omdat de bouw zeer arbeidsintensief is. Maar de opdrachtgever verdient de kosten gemakkelijk terug als de virtuele maquette wordt hergebruikt. Daarom is het vooral voor overheden een aantrekkelijke optie. “De gemeente Capelle aan den IJssel eist voor alle plannen waarvoor een aanpassing van het bestemmingsplan nodig is, een virtuele maquette op het niveau van het definitief ontwerp”, vertelt Hai Vo. “Dat bevordert een snelle besluitvorming en verbetert de ruimtelijke kwaliteit, omdat men het gebouw direct in zijn omgeving ziet. Als de overheid het zou willen, zou ik binnen enkele jaren een virtuele maquette van geheel Nederland kunnen maken. Het zal echter nog wel vier jaar duren voordat gemeenten helemaal overstappen op virtuele maquettes.”

TweenSense, dat opereert in een markt die wordt bediend door circa tien bedrijven, maakt gemiddeld drie maquettes per maand. Het bedrijf gebruikt het programma Quest3D van Act3D uit Leiden. Hardware kan de klant erbij krijgen.

Hai Vo laat een aantal voorbeelden uit het portfolio van TweenSense zien. Voor de gemeente Capelle aan den IJssel bouwde het bedrijf de grootste virtuele maquette van Nederland, van de nieuwbouwwijk Fascinatio. Een andere maquette betreft �Het nieuwe landgoed�, een project waarbij de rijksweg van Veenendaal naar Ede onder een centraal gebouw door loopt.

Het ligt voor de hand om de virtuele maquettes niet alleen te gebruiken in de ontwerpfase, maar ook bij de uitvoering en in de gebruiksfase. Een voorbeeld is het Flevo Ziekenhuis in Almere. Daar worden sensoren in het gebouw aangebracht. Zij checken de identiteit van patiënten, personeel en bezoekers en de gegevens worden ingevoerd in een virtuele maquette. Het wordt als het ware een �waarnemend gebouw�.

TweenSense werkt samen met de Hogeschool Den Haag. Een student heeft een virtuele maquette gemaakt, die samen met BM Advies in Hoofddorp gekoppeld wordt aan standaard programma�s voor gebouwbeheer en facility management. Straks weet de conciërge precies welke ruimte door wie gebruikt wordt en kan hij voor bezoekers een routebeschrijving printen. “De functionaliteit van virtuele maquettes is enorm. Denk bijvoorbeeld aan schaduwstudies of calamiteitstrainingen. Ik voorzie een toekomst waarin van elk gebouw en elke omgeving een virtuele maquette wordt gemaakt”, besluit Hai Vo.

Reageer op dit artikel