nieuws

Haaglanden pompt miljoenen euros in infrastructuur

bouwbreed Premium

DEN HAAG – Haaglanden, het samenwerkingsverband van gemeenten in de Haagse regio, trekt de komende 15 jaar veel geld uit voor nieuwe infrastructuur. Dat blijkt uit de vrijdag gepresenteerde Nota mobiliteit van de regio.

“Het is me een genoegen te kunnen melden dat we geld hebben gevonden voor de aanleg van het Trekvliettracé,” zei de Haagse wethouder B. Bruins grijnzend over de geplande verbinding tussen de A13 en industrieterrein de Binckhorst.

Naast die miljoeneninvestering (172 miljoen euro) maakt Bruins bekend dat hij en zijn collega bestuurders in de komende jaren bereid zijn veel geld te steken in onder andere het doortrekken van de A4 naar Schiedam en de aanleg van de N470. Daarnaast wordt er flink geïnvesteerd in het verbeteren van het openbaar vervoer in de regio.

Haaglanden wil in de komende 15 jaar een station Ypenburg realiseren, een nieuwe tramlijn 19 aanleggen, RandstadRail afmaken en wellicht doortrekken naar Scheveningen en meer hogesnelheidstreinen in Den Haag laten stoppen.

Stadsgewest Haaglanden denkt dat het openbaar vervoer in de regio in 2020 40 procent meer reizigers moet vervoeren en dat het weggebruik elk jaar met 2 procent toeneemt. Ondanks die enorme groei willen de bestuurders dat de reistijden korter en beter voorspelbaar worden, een ambitie die van het Rijk is overgenomen.

Optimistisch

Haaglanden komt voor de periode 2016-2020 nog ongeveer 700 miljoen euro tekort, maar is optimistisch over het bij elkaar schrapen van dat geld. “Wellicht dat we een deel samen met het bedrijfsleven kunnen bekostigen. Al ben ik niet al te enthousiast over tolheffing. Die mogelijkheid hebben we onderzocht voor het Trekvliettracé, maar bedrijven denken dat weggebruikers te veel alternatieven hebben om een tolweg te omzeilen.”

Reageer op dit artikel