nieuws

Bouwvakkersdecolleté

bouwbreed Premium

Wat heeft een vrijgezelle vrouw met valgevaar op de bouwplaats te maken? Niets natuurlijk, maar daar denken de makers van het tv-programma �Voor dag en bouw� – te zien op RTL 5 – anders over. We weten dat reclamemakers creatief kunnen zijn. En dat ze in staat zijn om originele concepten te bedenken. Maar blijkbaar […]

Wat heeft een vrijgezelle vrouw met valgevaar op de bouwplaats te maken? Niets natuurlijk, maar daar denken de makers van het tv-programma �Voor dag en bouw� – te zien op RTL 5 – anders over. We weten dat reclamemakers creatief kunnen zijn. En dat ze in staat zijn om originele concepten te bedenken. Maar blijkbaar hadden ze bij het bedenken van dit onderdeel hun dag niet.

In het ochtendprogramma, iedere werkdag vanaf half zes, is een

onderdeel �Moppie van de Week�. Daarin gaat men met een foto van een vrijgezelle vrouw de bouwplaatsen op om te zien of er een afspraakje voor haar inzit.

Niet alleen de vrijgezelle vrouw komt op de proppen, het programma wordt gepresenteerd door wulpse Rita Wemmers (actrice Juliette de Wijn) en zoals Cobouw haar omschrijft in een artikel van 28 februari 2005 (nummer 40): “Kortgerokt, op kekke rubberen laarsjes, blond en niet op haar mond gevallen”.

Zitten bouwplaatsmedewerkers daar nu op te wachten?

Is dat het beeld dat de bouwsec

tor aan de samenleving wil tonen? Kennelijk, want het programma wordt betaald door de sector, die de veiligheidscampagne �1 op 6� organiseert. Toen ik aan een collega over het programma vertelde, vond zij het in dezelfde categorie vallen als �de bilspleet van de week� of �het bouwvakkersdecolleté�.

Opnieuw weinig innovativiteit en originaliteit in de bouw. Jammer, je zou toch denken dat iedereen na de bouwenquête er bovenop zit om goed voor de dag te komen met activiteiten die bijdragen aan een modern imago. Gelukkig is er het bedrijf Unidek Condor. Dit bedrijf is de uitzondering op de regel. Unidek heeft het dan ook op de afgelopen Internationale Bouwbeurs in Utrecht modern aangepakt door de wereldkampioen armworstelen in te huren en iedere bezoeker uit te nodigen voor een potje armworstelen.

De kampioen is een 23-jarige Zweedse dame. Kijk, zó kan het ook. Je huurt een vrouw in om haar capaciteiten. En zoals een advertentie luidde: “We hebben de sterkste vrouw in de arm genomen om aannemers uit hun dak te laten gaan”. Origineel en absoluut een aandachtstrekker en verre van stereotiep. Heerlijk dat dat ook bestaat in die nog steeds zeer ouderwetse bouwsector.

Reageer op dit artikel