nieuws

Zorg om automatische parkeergarage

bouwbreed Premium

amsterdam – Aan het Amsterdamse Staringplein wordt volgende week een volautomatische parkeergarage in gebruik genomen. De garage is van CVSS dat vorige week in opspraak kwam met een haperend parkeersysteem in Den Bosch. Maar hier gaat het goed, bezweren alle betrokkenen. Al kon hoofdaannemer Ballast Nedam het wel eens zwaar krijgen.

Portefeuillehouder Stadsdeelwerken W. Toonk van het Amsterdamse stadsdeel Oud West heeft gehoord van de problemen in Den Bosch. De automatische garage onder het stadskantoor heeft een paar keer geprobeerd twee auto�s op één plek te parkeren. Soms duurde het uren voor een auto werd afgeleverd. En van deze producent wordt volgende week vrijdag de Amsterdamse garage in gebruik genomen.

Als hoofdaannemer Ballast Nedam in 2004 begint met de herinrichting van het plein in het Oud West, zijn de eerste geluiden al hoorbaar dat de garage in Den Bosch niet goed functioneert. Toonk spreekt Ballast Nedam er direct op aan en de aannemer stelt hem gerust. Naar aanleiding van alle publiciteit vorige week vindt opnieuw zo�n gesprek plaats. Wederom met een directeur van CVSS aan tafel.

Volgens Toonk is een groot verschil met de situatie in Den Bosch in elk geval dat hij niet direct zaken doet met CVSS, maar met hoofdaannemer Ballast Nedam. En daarmee zijn heel heldere afspraken gemaakt over responstijden en het verhelpen van storingen. Storingen worden in eerste instantie op afstand verholpen. Lukt dat niet, dan is er binnen een uur een monteur ter plekke.

Directeur Y. Piepers van CVSS benadrukt dat de garage onder het Staringplein een stuk eenvoudiger is dan die in Den Bosch. Tot nu toe verlopen alle tests uitstekend, verzekert hij, de garage kan volgende week gewoon in gebruik worden genomen. Bij het Staringplein worden op twee niveaus zestig auto�s geparkeerd. Ze staan niet achter elkaar, zoals in Den Bosch, waar op drie niveaus 155 auto�s een plaatsje vinden. Om een auto te kunnen ophalen, moet er regelmatig eerst een worden verplaatst. Dat is logistiek een stuk ingewikkelder.

Dat er maar één lift wordt toegepast bij het Staringplein vindt Toonk noch Piepers een probleem. Ze druisen daarmee nadrukkelijk in tegen een advies van de hoofdstedelijke Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (IVV). Die wees eerder al op de storingsgevoeligheid van een systeem met één lift. Zodra die voor onderhoud of door een mankement buiten gebruik is, is er direct geen enkele manier meer om een auto naar boven te krijgen. Volgens de Dienst IVV is de kans daarop toch al groot aangezien niet een afgebakende groep gebruik maakt van de garage. Zo�n 150 omwonenden krijgen toegang. Voor de spotprijs van 10 euro per maand; hetzelfde bedrag dat ze kwijt zijn voor een parkeervergunning op straat.

Helemaal gerust op een goede afloop lijkt Toonk ook niet, ondanks alle optimistische woorden. Niet voor niets liet hij tot twee keer toe de aannemers opdraven om een toelichting te geven. Ook heeft hij het contract er nog eens op nageslagen wat er gebeurt als CVSS onverhoopt failliet gaat. Dat is geen hypothetische kwestie, want twee andere jonge bedrijven met een zelf ontwikkeld parkeersysteem gingen al eerder over de kop. Zelfs het gerenommeerde Siemens gooide de handdoek in de ring nadat het even haar geluk had beproefd op deze grillige groeimarkt. Toonk is in geval van een faillissement van plan Ballast Nedam aan te spreken op zijn verplichtingen. Hij rekent erop dat die bijvoorbeeld het intellectuele eigendom op het systeem van CVSS uit de boedel overneemt en onderbrengt bij de eigen parkeerdivisie.

Dergelijke gedachten weerhouden de stadsdeelbestuurder er niet van verder te kijken en te speculeren over de toekomst van automatisch parkeren in zijn stadsdeel. Als de proef onder het Staringplein slaagt wil hij in zijn drukke stadsdeel veel meer blik met automatische systemen onder de grond wegwerken. DHV heeft in een studie al geschikte plekken aangewezen. Het Cremerplein komt als eerste in aanmerking. Maar dan moet de garage onder het Staringplein zich hebben bewezen.

Toonk: “Ik heb een achtergrond in de automatisering en weet dat je een systeem niet direct moet afschieten als het niet meteen goed draait. Maar je moet ook niet blijven doormodderen als iets duidelijk niet werkt. Ik geef CVSS tot de zomervakantie. Dan moet het systeem vlekkeloos functioneren. Zo niet, dan is dit in dit stadsdeel waarschijnlijk voorlopig het laatste experiment met automatisch parkeren.”

Stadsdeelwerken Amsterdam neemt toch de gok

Reageer op dit artikel