nieuws

Team van Vialis peilt schade aan railsystemen in Sri Lanka

bouwbreed Premium

den haag – Directeur Machiel Baaijens van Vialis NMA inventariseert in Sri Lanka de schade die de zeebeving heeft veroorzaakt aan de door zijn bedrijf geleverde railsystemen. De beveiligings- en communicatiesystemen bij de zuidelijke kustspoorlijn tussen de hoofdstad Colombo en het zwaar getroffen Galle zijn voor een deel onherstelbaar zwaar beschadigd. Sommige delen van het land herkent hij niet meer terug. “Het lijkt wel of er een atoombom is gevallen.”

Baaijens en zijn team zullen de bizarre trip, op eigen kosten gemaakt, niet snel vergeten. “Zeer indrukwekkend”, bestempelt hij zijn verblijf. “Je hoort de vreselijkste verhalen en ziet de ergste dingen. Zo troffen we aan een van onze seinpalen een foto aan van een jongetje van anderhalf jaar dat wordt vermist. Het is allemaal heel triest”, vertelt hij vanuit Sri Lanka.

De medewerkers van Vialis, een dochterbedrijf van Volker Wessels, gingen allereerst langs alle twintig stations aan de 165 kilometer lange spoorbaan om de schade vast te stellen. “Drie daarvan zijn volledig vernield, die zijn er gewoon niet meer. Slechts vier stations die wat meer landinwaarts liggen, zijn onbeschadigd. De rest zit er tussenin. In geld praat je over een schade van vele miljoenen”, aldus Baaijens die op de website van Volker Wessels een dagboek bijhoudt.

De bevindingen werden eind vorige week overhandigd aan de Sri Lankaanse spoorwegen. Baaijens hoopt dat het rapport snel een vervolg krijgt. Zijn bedrijf heeft acht jaar aan het spoorproject van 20 tot 25 miljoen euro gewerkt en het was nagenoeg af. “Het functioneerde perfect. Hopelijk krijgt Sri Lanka snel steun toegezegd van de Nederlandse overheid. Dan kunnen we voor het einde van het jaar de schade hersteld hebben. We denken zo�n negen maanden nodig te hebben. Veel elektronica is aangetast door het zoute water en de modder en moet vernieuwd worden.”

De eerste treinen rijden naar alle waarschijnlijkheid al eerder over het spoor. “Er is een enorme drive om het land weer op te bouwen. Langs de spoorbaan werken soms 200 tot 500 mensen bijna zonder hulpmiddelen om de rails te herstellen. In maart kunnen er denk ik weer heel voorzichtig treinen gaan rijden, maar veilig is het dan nog niet.”

Reageer op dit artikel