nieuws

Nieuwe jas cementsilo doet dienst als reclamezuil voor MegaMix

bouwbreed Premium

utrecht – Een echte reclamezuil moet de silo van MegaMix worden. De mortelspecialist wil zich prominenter presenteren op de markt en schreef een prijsvraag uit voor een opvallend ontwerp. Minder zichtbaar, maar niet minder belangrijk is het verbeterde mengsysteem voor de mortelsilo.

Fotomodel Tatjana onthulde op de Bouwbeurs het uitverkoren ontwerp van Raymond Zwaap. De winnaar houdt aan de prijsvraag een reisje voor twee personen over naar Disney World. In de komende jaren zullen de veertien vestigingen van MegaMix de 1700 silo�s die ze met elkaar beheren van het nieuwe ontwerp voorzien. De mortelspecialist ging eerst te rade bij een reclamebureau maar kon daar volgens bestuurslid L. Liebregts van MegaMix niet slagen.

Geleidelijk aan wordt ook de menger van de silo�s vervangen. Vergeleken met het oude systeem vergt de verbeterde versie niet meer elke dag, maar een keer per week onderhoud. Dat scheelt heel wat afval, rekent Liebregts voor. Hooguit twee emmers cementwater komen vrij. Het water stroomt via een makkelijk los te maken sproeier door de menger. De sproeier wordt met een driekwartduimse koppeling direct aangesloten op de watervoorziening van de bouwplaats.

De worm en de mengbuis zijn gemaakt uit kunststof waaraan weinig materiaal blijft hangen. De worm is opgebouwd uit een draadeinde met losse segmenten zodat versleten delen makkelijk kunnen worden vervangen. De anderhalf jaar lange beproeving van het systeem leerde dat de kunststof worm beduidend langer meegaat dan de stalen. Mede daardoor hebben opperlieden er weinig omkijken naar en verbetert het systeem de arbeidsomstandigheden.

MegaMix, hal 08, E090

Reageer op dit artikel