nieuws

Bouwgala één grote netwerkhappening

bouwbreed Premium

utrecht – Eens in de twee jaar is het zover. Dan vindt de grootste netwerkhappening plaats op de Bouwbeurs in Utrecht: het Bouwgala. Tout le monde is er om te zien en gezien te worden.

Als ware het de uitreiking van de Oscars, zo werd menig gast van het bouwgala met een – overigens bescheiden – limousine over de geweldige afstand van 100 meter van het parkeerterrein naar de ingang van het Beatrixgebouw gereden. Zelfs voor een applaudisserend publiek was gezorgd.

Bij borrel en eten werd het netwerken al tot op grote hoogte doorgevoerd. Wie praat met wie en waarover, zag je de argeloze toeschouwer denken. Wat bijvoorbeeld bespraken werkgeversvoorzitter Elco Brinkman en werknemersbaas Dick van Haaster met elkaar. Wie zijn geschiedenis kent, weet dat het vaker is voorgekomen dat op een feestje de bouw-cao een forse zet de goede richting uit heeft gekregen.

Of waar hadden Wim van Vonno van BAM en Hans Huis in �t Veld van TNO het al vorkje prikkend over? Het kan bijna niet anders dan over veranderingen in de bouw zijn gegaan, een onderwerp dat beide heren na aan het hart ligt.

De voorzitter van De Nederlandse Bouwprijs, Maarten van Hezik, had het er ook over. Ten overstaan van maar liefst drie ministers, Brinkhorst, Peijs en Dekker, deed hij een dringende oproep om als opdrachtgevers en opdrachtnemers weer goed met elkaar om te gaan. Dat daarbij dan een faire prijs voor bouwproducten moet worden betaald, was bittere noodzaak als je tenminste innovatie hoog in het vaandel hebt. Ongetwijfeld zullen Brinkman en Brinkhorst daar eveneens over hebben gesproken, net zoals Karla Peijs het met Paul Nouwen over rekeningrijden zal hebben gehad. Toen vervolgens de ministers zich met Brinkman discreet terugtrokken, moeten ze het wel hebben gehad over het benutten van de opbrengsten van rekeningrijden voor het aangaan van pps-constructies voor de aanleg van wegen.

Al met al was het een vermoeiende avond. Maar gelukkig reden de limousines de gasten weer terug naar hun eigen auto.

Reageer op dit artikel