nieuws

Riviergrind én verkeer oorzaak gladde wegen

bouwbreed Premium

den haag – De gladde wegen in Zuid-Holland zijn veroorzaakt door een combinatie van de gebruikte steenslag in het asfalt en het toegenomen verkeer. Onderzoek van Rijkswaterstaat heeft dat uitgewezen. Minister Peijs (verkeer) liet dit de Tweede Kamer gisteren weten. In 90 procent van de wegvakken waar de stroefheid van de asfaltdeklaag onder de norm […]

den haag – De gladde wegen in Zuid-Holland zijn veroorzaakt door een combinatie van de gebruikte steenslag in het asfalt en het toegenomen verkeer. Onderzoek van Rijkswaterstaat heeft dat uitgewezen. Minister Peijs (verkeer) liet dit de Tweede Kamer gisteren weten.

In 90 procent van de wegvakken waar de stroefheid van de asfaltdeklaag onder de norm (0,38) was, bleek steenslag van gebroken riviergrind te zijn gebruikt. Dit soort steenslag wordt al jaren zonder problemen in wegdekken gebruikt. Rijkswaterstaat heeft onderzocht waarom deze steenslag geleid heeft tot te lage stroefheid op de Zuid-Hollandse wegen. Het blijkt te gaan om het gebruik van de steenslag in combinatie met de sterke toename van het verkeer, meer vrachtverkeer, de stijging van het voertuiggewicht en het verbeteren van de reminrichting van voertuigen.

Een aantal maatregelen moet vroegtijdig verlies van stroefheid voorkomen. Gebroken riviergrind mag niet meer worden gebruikt. Waar verder in Nederland het gebroken riviergrind is toegepast, zal de stroefheid elk jaar worden gemeten in plaats van eenmaal per twee jaar. Rijkswaterstaat zal daarbij een nieuwe meetmethodiek hanteren, waarbij alle rijstroken worden gemeten en niet alleen de rechterrijstrook, die doorgaans het snelst slijt.

Inmiddels zijn alle wegen in Zuid-Holland waar een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur gold, hersteld. Op wegen waar geen snelheidsbeperking is ingesteld, maar die net niet aan de stroefheidsnorm voldoen, worden weggebruikers nog gewaarschuwd door borden �slipgevaar�. Deze wegen worden in het voorjaar gerepareerd.

Reageer op dit artikel