nieuws

Randstad minste spoor Noord-Europa

bouwbreed Premium

delft – De Randstad beschikt per duizend inwoners over 98 meter spoor. In vergelijking met andere stedenregios beschikt het gebied daarmee over de kleinste railinfrastructuur van Noord-Europa. De Duitse hoofdstad Berlijn heeft met ruim vier keer zoveel rails het meest uitgebreide netwerk van het continent.

Wordt de Randstad met de Zuid-Europese steden vergeleken, dan hebben alleen het Portugese Lissabon en het Spaanse Madrid een kleiner spoorwegnetwerk. De twee steden op het Iberische schierland beschikken per duizend inwoners respectievelijk over 86 en 79 meter rails, zo schrijven de onderzoekers van het Delftse TNO in het rapport “Randstad Holland in internationaal perspectief”.

Na Berlijn beschikt Kopenhagen over de meeste spoorwegen. Per duizend inwoners heeft de Deense hoofdstad 329 meter spoor, wat in absolute zin neerkomt op 715 kilometer. Wordt de lengte van de rails geteld, dat ontloopt de Randstad de koploper niet veel. In het Nederlandse stedelijke gebied ligt in het totaal 665 kilometer spoor.

Afgezet tegen het aantal inwoners scoort Londen opvallend slecht. De Britse hoofdstad is met 152 meter spoor per duizend inwoners een slechte middenmoter. In absolute zin daarentegen, noteert de stad met 2089 kilometer een goede derde plaats. De Britten moeten de Duitsers voor laten gaan. De koplopers, het Ruhrgebied en Berlijn, beschikken respectievelijk over 2494 en 2203 kilometer spoor.

In vergelijking met andere steden beschikt de Randstad over aanzienlijk meer wegen dan spoor. Met 129 meter per duizend inwoners staat het gebied in een veld van twintig belangrijke Europese steden op de achtste plaats. In het totaal beschikken de Randstedelingen over 875 kilometer snelweg.

In vergelijking met de Belgen zitten de Nederlanders krap in het asfalt. De Vlaamse grote steden rond Antwerpen beschikken over 185 meter snelweg per inwoner. In vergelijking met de rest van Europa heeft het gebied met dat aantal op één na de meeste snelwegen. Alleen Frankfurt am Main heeft meer snelwegen. In de Duitse stad is per duizend inwoners 197 meter snelweg aangelegd. De Frankfurters berijden daarmee in het totaal 794 kilometer autoweg.

München en Londen zijn het minst bedeeld. De inwoners worden met 94 meter snelweg op de duizend mensen met elkaar in contact gebracht. De Londenaren beschikken over 1288 kilometer snelweg. München moet het in absolute zin met tweederde minder doen en beschikt over 437 kilometer snelweg. Milaan en Lissabon houden de Noord-Europese steden gezelschap. De Zuid-Europeanen tekenen per duizend inwoners beide voor 98 meter snelweg per duizend inwoners.

Reageer op dit artikel