nieuws

Tunneldek Roermond snel ingeschoven

bouwbreed

roermond – Onderaannemer Strukton heeft zaterdag een spoor- en tunneldek ingeschoven in de spoorlijn Roermond-Sittard. Het treinverkeer is daarvoor het hele weekeinde stilgelegd. Het inschuiven ging zo voorspoedig, dat het werk zes uur eerder klaar was dan gepland.

Opdrachtgever ProRail had 52 uur de tijd om ter plaatse van het tunneldek de spoorrails te verwijderen en het dek op het hulpwerk in te schuiven. Onder het ingeschoven dek wordt het viaduct afgebouwd.

In juni waren de damwanden al aangebracht, de afgelopen maanden is het dek naast de spoorbaan gebouwd. Afgelopen weekeinde kon worden begonnen met het uitnemen van de rails, het verleggen van kabels en leidingen, het aanbrengen van de schuifbanen en het daarover inschuiven van het dek, en tenslotte het terugbouwen van de spoorrails.

Om dat inschuiven mogelijk te maken moesten de hulppalen worden afgebrand en schuifbalken met schuifzadels worden aangevoerd en gesteld. Het schuiven van het spoordek met ingegoten rails en kabelsleuven over de drie schuifbanen was precisiewerk, waarbij ook de vijzels voor het middensteunpunt werden aangebracht. Het verschuiven van het 656 ton zware betonnen dek met een afmeting van zo�n 13,5 bij 18 meter gebeurde met behulp van twee honderdtons vijzels met een slag van 600 millimeter. De totale schuifafstand bedroeg zo�n 20 meter.

Hoofdaannemer Colijn maakt de komende maanden de wanden en de vloer. Als de wanden klaar zijn, wordt het dek iets opgetild om de beplating waarop het nu rust, er onderuit te kunnen halen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels