nieuws

Functionele Vlissingse leeuw is nog niet boven water

bouwbreed

vlissingen – De gemeente Vlissingen heeft haar plannen voor een Zeeuwse leeuw in de Westerschelde nog niet laten varen. Het idee is niet nieuw, maar rakelt wel weer oude ideeën op.

De Rotterdamse kunstenaar Cor Kraat kreeg drie jaar geleden van de gemeente de opdracht een leeuw in zee te ontwerpen. “We zijn destijds op zoek gegaan naar een verschijning die de aandacht van een grote groep mensen kon trekken, een symbool voor de provincie”, aldus gemeentelijk woordvoerder H. van Dam. Kraat ontwierp een 12 meter hoge publiekstrekker. “De eerste gedachte was de leeuw te maken van prefab betonblokken en op te trekken als een blokkendoos. Boulevard De Ruyter is daarbij als voorkeurslocatie aangemerkt.”

Vlissingen is nu in afwachting van de uitkomsten van een onderzoek naar de technische en financiële haalbaarheid van deze leeuw waarbij in overleg met Rijkswaterstaat ook het veiligheidsaspect is meegenomen. Of de leeuw er ook daadwerkelijk komt, zal mede afhangen van de prijs. De kosten voor de publiekstrekker zijn geraamd op anderhalf miljoen euro. Maar nu is al duidelijk dat er in ieder geval financiers bij gevonden moeten worden. Na het haalbaarheidsonderzoek zal de leeuw ook nog door een speciaal besluitvormingstraject moeten.

Getijdewerking

Het idee van een leeuw in de Westerschelde is niet nieuw. Schrijver Otto Veenhoven uit Waarde had in 1983 al zo�n idee voor de Westerschelde. Hij haalde zijn plan weer uit de la en paste het aan. “Mijn leeuw is een attractie die zich moet terugverdienen. Het wordt een functioneel gebouw waar van alles te doen is.”

Veenhovens leeuw is 100 meter hoog waarvan de helft onder water staat. “Bovenin kun je dan uitkijken naar België en Walcheren dus dat leent zich bij uitstek voor bijvoorbeeld een restaurant. In het betonnen fundament kunnen zalen komen.” Zijn leeuw moet in ieder geval kracht uitstralen, verwijzend naar het �Luctor et Emergo� (ik worstel en kom boven), waaraan de getijdewerking toe bijdraagt. “Het getijdeverschil bedraagt vier tot vijf meter, bij laag water rijst de leeuw als het ware uit het water op. Door glazen wanden kun je die werking zichtbaar maken. Tevens kunnen waterverplaatsingen worden gebruikt om energie op te wekken.”

Hoe kan de leeuw worden bereikt? “Ik dacht aan een tunnel, maar dat wordt duur. Bovendien heb je in de Westerschelde te maken met een vaargeul. Maar je kan ook denken aan (veer)boten, een kabelbaan of een stuk pier dat ondergronds verdwijnt.” Veenhoven heeft geen idee hoeveel zijn idee gaat kosten. Hij benadrukt dat het slechts ideeën zijn en ziet zichzelf als katalysator. “Ik hoop op respons uit de bouwwereld.”

Zijn leeuw hoeft ook niet per sé in de Westerschelde te staan. “De gedachte is universeel. De leeuw mag ook een eindje opschuiven langs de kust en bij Scheveningen komen als de omstandigheden daar gunstiger zijn.”

Een bouwwerk in de Westerschelde is geen sinecure. Het milieumonument dat begin jaren tachtig aan de monding van Westerschelde werd geplaatst, ging uiteindelijk kopje onder en werd uiteindelijk verplaatst van het strand naar de Oranjedijk.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels