nieuws

COV: Te bescheiden

bouwbreed

De vaarwegen blijven ondanks extra geld voor achterstallig onderhoud stiefmoederlijk bedeeld. Dit vindt het Centraal Overleg Vaarwegen, het samenwerkingsverband van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer en de Vereniging van Waterbouwers VBKO. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt een inhaalslag voor vaarwegonderhoud in het vooruitzicht, maar deze komt pas in 2006 goed op gang. Het COV […]

De vaarwegen blijven ondanks extra geld voor achterstallig onderhoud stiefmoederlijk bedeeld. Dit vindt het Centraal Overleg Vaarwegen, het samenwerkingsverband van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer en de Vereniging van Waterbouwers VBKO.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt een inhaalslag voor vaarwegonderhoud in het vooruitzicht, maar deze komt pas in 2006 goed op gang. Het COV ondersteunt het beleid van minister Peijs waarbij in 2010 de ergste onderhoudsachterstanden moeten zijn ingelopen. Maar de daarvoor beschikbare 700 miljoen euro extra is onvoldoende. De achterstanden lopen elk jaar nog met 100 miljoen op, zo rekent de organisatie voor.

Het COV mist verder in de begroting een heldere keuze voor het bevorderen van vervoer over water en het beter benutten van vaarwegen. Nieuwe investeringen komen pas na 2010 aan de orde terwijl belangrijke keuzes over vervoerswijzen de komende jaren moeten worden gemaakt.

De VBKO maakt zich extra zorgen, omdat het totale budget voor aanleg en onderhoud van natte infra in 2005 lager is dan in 2004. In 2006 daalt het budget verder. Samen met het feit dat de budgetten niet volledig worden gebruikt, wordt hierdoor de productiecapaciteit in de waterbouw aangetast. Bij calamiteiten is die capaciteit meer dan nodig. Ook is een goede thuismarkt nodig voor een succesvolle exportpositie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels