nieuws

China ziet af van magneetzweeftrein

bouwbreed

peking – De Japanse fabrikant van hogesnelheidstreinen Shinkansen steekt in China magneettreinbouwer Transrapid de loef af. De Chinese overheid koopt voor 10 miljard euro de Japanse technologie om zijn spoorwegnet over een afstand van 2000 kilometer flink te verbeteren. China zet de Shinkansen in op vijf bestaande trajecten. Genoegen wordt genomen met een uitgeklede versie […]

peking – De Japanse fabrikant van hogesnelheidstreinen Shinkansen steekt in China magneettreinbouwer Transrapid de loef af. De Chinese overheid koopt voor 10 miljard euro de Japanse technologie om zijn spoorwegnet over een afstand van 2000 kilometer flink te verbeteren.

China zet de Shinkansen in op vijf bestaande trajecten. Genoegen wordt genomen met een uitgeklede versie met een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De meest geavanceerde Shinkansen haalt in een uur 275 kilometer. Tot het consortium onder leiding van Shinkansen dat de opdracht binnenhaalde, behoren naast diverse Japanse bedrijven de Chinese locomotieffabrikant Nanche Sifang.

China kreeg als verbinding tussen Shanghai en het stadsvliegveld de wereldprimeur van magneetzweeftrein Transrapid. Het project werd mogelijk dankzij grootschalige steun van de Duitse overheid. Berlijn schatte de investering uiterst zinvol om de Chinezen te verleiden tot omvangrijke vervolgopdrachten. Op de trajecten waar Shinkansen actief wordt, vissen de partners Siemens en Adtranz van Transrapid achter het net. De vrees bestaat dat door de gunning aan de Japanners de kansen voor de Duitse zweeftreintechnologie voor het lucratieve 1300 kilometer lange traject Peking-Shanghai zullen afnemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels