nieuws

Aluminium gevelprofielen trotseren klimaatverandering

bouwbreed

heerenveen – Deze zomer lijkt te onderstrepen dat het klimaat steeds extremer wordt. Geveltechniek Kloosterman uit Heerenveen anticipeert op de weersveranderingen en komt met een serie gevelprofielen die bijna de dubbele wind- en regendruk weerstaan dan de geldende norm.

Een nieuw management in combinatie met innovaties zorgen voor groei tegen de marktontwikkeling in.

Dankzij de computer worden de ontwerpen van aluminium gevelprofielen steeds verder verbeterd, vertelt Anno Kloosterman, zoon van een hoefsmid die het bedrijf bijna 100 jaar gelden begon. Een voorbeeld is materiaalbesparing in de nieuwe Eurotherm 60 serie. Het aluminium heeft geen vaste dikte, zoals gangbaar, maar is waar mogelijk conisch geëxtrudeerd.

“De computer berekent de krachten die op de verschillende plekken in het profiel staan. Dat betekent ook dat je delen dunner kunt uitvoeren. We besparen op kosten door lager materiaalgebruik.” Zo leggen computerberekeningen ook onverbiddelijk zwakke plekken in de warmte-isolatie bloot.

“Voor de zwaarste Nederlandse klimaatzone schrijft de KOMO voor dat op 150 meter hoogte dat de gevel een wind- en regendruk van minimaal 650 Pascal moet weerstaan. Wij hebben de lat hoger gelegd omdat er steeds meer extreem weer voorkomt”, merkt Kloosterman op. De Eurotherm 60 weerstaat een druk van 1000 Pascal. Ook weer dankzij de computer die op het beeldscherm het effect liet zien van bijvoorbeeld een simpele extra rubber afdichting. Met die informatie optimaliseerde het bedrijf het ontwerp tegen de laagste kostprijs.

De nieuwe serie is voor Kloosterman een uitbreiding van het standaard assortiment, dat in kleur en afmetingen gevarieerd wordt geproduceerd. In de basis is het ontwerp gelijk aan andere series.

Twee aluminiumprofielen waartussen een rubber isolatieprofiel is gewalst. De modulaire opbouw van de profielen biedt Kloosterman volop gelegenheid om met maatwerk tegemoet te komen aan speciale wensen van opdrachtgevers en architecten. De eigen ontwikkelafdeling ontwerpt de maatwerkoplossingen die soms weer leiden tot aanpassingen in de standaard series. Bijvoorbeeld een speciale aluminium glaslat die aanvankelijk voor een serie woningen werd ontwikkeld om te voldoen aan het politiekeurmerk. Bij een ander project werd een speciaal bevestigingssysteem ontwikkeld om geheel vlakke gevels te realiseren.

Trots is Kloosterman onder andere op de �dambord� gevel met verdiepinghoge afwisseling van ramen en matglasplaten van het Forumgebouw (advocatenkantoor Loyens & Loef) in Amsterdam. Het gaat om de ramen waar tussen buiten- en binnenraam verwarmde of gekoelde lucht circuleert. Deze bijzonder constructie levert een energiebesparing op van minimaal 15 procent.

Andere voorbeelden van Kloostermangevels zijn de kantoren van Zwitserleven in Amsterdam, Albert Heijn in Zaandam en KPN in Den Haag.

In Spijkenisse wordt de gevel van het waterwingebouw vernieuwd, waarvoor Kloosterman speciaal klokvormige profielen maakte om het oorspronkelijke ontwerp te handhaven. Voor een woningcorporatie in Amsterdam wordt een nieuwe gevel als een schil om een bestaande flat gelegd. “Zo maken we een eind aan de vochtproblemen. Dat is goedkoper dan opnieuw voegen en geeft bovendien de zekerheid dat de gevel na het werk dicht is.”

“Wij proberen in een vroeg stadium in beeld te komen bij architecten, opdrachtgevers en aannemers, liefst in de vorm van een bouwteam”, merkt Mark Kloosterman op. “Door integratie in het ontwerpstadium bespaar je tot soms 10 procent op de bouwkosten.”

De aanpak heeft, zeker bij een aantal grotere aannemers effect. Zo is onlangs de order binnengehaald voor de bijzondere gevel van het nieuwe Shell Epi-centre in Rijswijk. De aanpak leidt tot een groei van het aandeel maatwerk, dat nu goed is voor ongeveer de helft van de jaarlijkse omzet van 15 miljoen euro.

Daarnaast timmert het bedrijf nu aan de weg in het buitenland. Bouwers uit Spanje, België en Scandinavische landen hebben interesse, maar vooral Duitsland gaat groeien. De gevels voldoen intussen aan alle Duitse normen en in samenwerking met een Duitse aannemer zijn de eerste gevels gerealiseerd. “We willen een Duitse vestiging starten”, aldus Wybren Terpstra.

“Onze innovaties en marktbenadering zorgen voor een gezonde jaarlijkse groei van 5 tot 10 procent”, stelt Mark Kloosterman. Een werkvoorraad van anderhalf jaar lijkt een extreme luxe in de huidige markt. “Al zitten daar ook langlopende projecten tussen. We hebben dus geen levertijd van anderhalf jaar en kunnen genoeg nieuwe opdrachten oppakken.” Bovendien realiseert het bedrijf een nieuw logistiek centrum in een bestaand pand in Heerenveen, dat weer ruimte schept voor de uitbreiding van de productie.

De groei is het resultaat van de innovaties in combinatie met nieuw management. De dagelijkse leiding van het bedrijf is in handen van een jong managementteam; algemeen directeur Mark Kloosterman (34), commercieel directeur Wybren Terpstra (38) en technisch directeur Dagomar Deelstra (34).

Anno Kloosterman deed een stap terug maar blijft als adviseur betrokken en is als innovator vaak op de ontwikkelafdeling te vinden. “Ik probeer door de juiste vragen te stellen onze mensen tot nog betere ontwerpen te laten komen”, schetst Kloosterman senior zijn inbreng.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels