nieuws

Tijdelijke spitsstroken langs A2 geen goed idee

bouwbreed

den haag – Tot de A2 van twee naar drie rijstroken wordt verbreed, moeten spitsstroken soelaas bieden. Volgens veel omwonenden is dit middel erger dan de kwaal. Ook de aan het tracé gelegen gemeente Vught heeft bedenkingen. Het is maar de vraag of Rijkswaterstaat binnenkort met de werkzaamheden kan beginnen.

Op de rijksweg A2 tussen Den Bosch en Eindhoven zijn files bijna dagelijkse kost. De komende jaren is er geen geld voor de aanleg van een derde rijstrook. In de tussentijd moeten �spitsstroken� de verkeersdruk opvangen. Tijdens de spitsuren doet de vluchtstrook dienst als extra rijbaan.

Met behulp van een spoedwetprocedure wil Rijkswaterstaat direct na de zomer aan de slag. De omwonenden tekenen echter massaal protest aan. Niet alleen vanwege de extra luchtverontreiniging en geluidsoverlast, maar ook omdat de versmalling van de rijstroken de verkeersveiligheid in gevaar zou brengen.

Om aan deze bezwaren tegemoet te komen, nam Rijkswaterstaat onlangs �toeritdoseerinstallaties� in gebruik bij Boxtel en Best. Verkeerslichten moeten filevorming en daarmee luchtvervuiling tegengaan. Omdat de maximumsnelheid tijdens de spits omlaag gaat naar 100 kilometer per uur, is het veiligheidsrisico volgens Rijkswaterstaat minimaal. In de toekomst moet de nieuwe A50 tussen Eindhoven en Oss de A2 ontlasten. De aanleg daarvan is inmiddels in volle gang.

Omdat de omwonenden hiermee niet tevreden zijn, stapten ze naar de Raad van State. Tijdens de hoorzitting van vorige week kregen ze bijval van onverwachte zijde. De gemeente Vught had haar medewerking verleend aan de aanleg van �pechhavens� om het wegvallen van de vluchtstroken op te vangen. De gemeente sprak echter de hoop uit, dat Rijkswaterstaat voortaan meer rekening houdt met de omwonenden.

In principe doet de Raad van State over zes weken uitspraak, maar het is niet uitgesloten dat er eerst nog een extra hoorzitting komt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels