nieuws

Minimum aan spoorhinder met buizendakmethode

bouwbreed

deventer – De bouw van een fiets/ voetgangerstunnel hoeft het treinverkeer niet meer plat te leggen. Met behulp van de buizendakmethode kunnen treinen zelfs met normale snelheid blijven rijden, terwijl onder hen de doorgang in de maak is. In Deventer wordt met de innovatieve bouwmethode een veelbelovend pilotproject uitgevoerd.

De innovatie in Deventer past goed in de filosofie van ProRail: zorgen dat de overlast voor reizigers en omwonenden beperkt blijft wanneer aan het spoor wordt gewerkt, zo maakt A. Maijers duidelijk.

Maijers is projectmanager nieuwbouwprojecten bij ProRail en als zodanig nauw betrokken bij de ontwikkeling van innovatieve bouwmethodieken.

Praktijkproef

De buizendakmethode is daarvan een goed voorbeeld: nog niet eerder toegepast in Nederland, maar interessant genoeg om er een praktijkproef mee te doen. Die behelst de bouw van fiets- en voetgangerstunnel “De Snippeling” onder het dubbelspoor aan de oostkant van Deventer. Bijzonder is dat tussen het buizendak en de spoorstaven nog geen meter grond zit. Daar is vooraf door deskundigen uitgebreid naar gekeken en aan gerekend. Tijdens de boor- en graafwerkzaamheden wordt het spoorbed continu bewaakt. Er er staat zelfs een spoorploeg paraat om zonodig de spoorstaven omhoog te trekken.

De buizendakmethode lijkt even simpel als doeltreffend: vanaf de zijkant worden naast elkaar lange buizen door het bestaande dijklichaam geperst. Ze vormen tijdelijk het dak en de zijwanden van een uiteindelijk in beton uit te voeren tunnelbuis, die een netto lengte krijgt van 13,5 meter.

In Deventer gaat het om in totaal 27 buizen met een lengte van elk 20 meter en een diameter van 475 millimeter. De licht gebogen dakvorm zorgt voor een enigszins op druk belaste constructie.

Uniek is ook, dat de ingeperste buizen aan één zijde rusten op een damwandconstructie. Vanaf de andere zijde wordt de grond eronder in fasen weggegraven en direct een onder- en bovenschaaldeel van prefabbeton ingebracht. Na het op hoogte vijzelen wordt het tussenwandstuk met beton aangestort en de volgende moot ontgraven. Bij de gewichtsovername is telkens sprake van een kritisch momentje.

Ontwerper is Holland Rail Consult, dat de uiteindelijke realisatie doet in de vorm van een design & construct-contract met als partners Heijmans beton- en waterbouw, Strukton infratechnieken en Civiele technieken De Boer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels