nieuws

Met Streetheat patronen printen op bestaand asfalt

bouwbreed

vianen – StreetPrint Nederland vof beschikt over een machine waarmee kleine oppervlakten asfalt te verwarmen zijn om daarin een print aan te brengen. Dat is voor kleinschalig werk beter dan aanbrengen van patronen direct achter de asfaltspreidmachine.

De normale wijze van StreetPrint is het aanbrengen van patronen in asfalt zoals een klinkerpatroon. De geluidsbelasting van dit asfalt is lager dan die van een echte klinkerbestrating. Met de SR-60 machine kan asfalt met infraroodstralers gecontroleerd worden verwarmd. Die controle is te realiseren door middel van infraroodsensoren die de temperatuur meten, zo blijkt uit een toelichting van P.P Reijnders van StreetPrint Nederland vof, waarin wegenbouwer KWS deelneemt. Bij een te hoge temperatuur zou de bitumen in het asfalt verbranden, waardoor de sterkte van de asfaltlaag verloren zou gaan.

Met de verwarmingsmachine, StreetHeat genoemd, krijg het asfalt aan het oppervlak een temperatuur van 130 graden Celsius. Is het asfalt aan het oppervlak 130 graden dan is het op een diepte van 1 centimeter ongeveer 100 graden. Het asfalt is dan week genoeg om de printmatten erin te trillen. De normale verwerkingstemperatuur van asfalt ligt rond 160 graden Celsius.

Patronen maken in koud, bestaand asfalt heeft voordelen. Omdat de productie onafhankelijk is van het aanbrengen van asfalt, hoeft de asfaltploeg niet te wachten. De StreetHeat kan patronen aanbrengen wanneer dat schikt. Bovendien kunnen de patronen complexer zijn dan bij de normale werkwijze. StreetPrint Nederland beschikt over een enkele StreetHeat. Volgens Reijnders wordt de machine regelmatig ingezet.

Op een eerste werk in Amsterdam blijkt dat met één ploeg 250 tot 300 vierkante meter print in bestaand asfalt is aan te brengen. Het werk is uitgevoerd op een verkeerseiland bij een temperatuur van 2 graden Celsius.

Een nieuwe toepassing voor de SR-60 machine is al beproefd. De eerste resultaten zijn gunstig. Het betreft een proef op het eigen bedrijfsterrein voor het maken van voegen in asfalt.Een voeg van 3 centimeter breed is gevuld met een prefab thermoplast. Met de SR-60 blijkt een goed gevulde voeg te maken. Voordeel van het maken van een voeg met dit materiaal is dat het niet boven het wegdek uitsteekt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels