nieuws

Aluminium rijdek alternatief voor tropisch hardhout

bouwbreed

utrecht – De Haringvlietbrug bij Numansdorp krijgt een aluminium brugdek op de hoofdrijbanen van de basculebrug. Gebruik van dit lichte metaal is een van de alternatieven voor het azobéhout op het bestaande dek.

Toepassen van aluminium is onderdeel van het programma van Bouwdienst Rijkswaterstaat om alternatieven te ontwikkelen voor houten brugdekken. De tropische hardhoutsoort azobé is bij brugdekken vaak gebruikt vanwege de goede mechanische en fysische eigenschappen. De levensduur in brugdekken is echter niet veel langer dan 15 jaar en elk jaar moeten de bevestigingsbouten worden aangehaald. Bovendien treden snel beschadigingen op aan de slijtlaag die op het hout moet worden aangebracht.

Het project voor het vervangen van het houten brugdek van de Haringvlietbrug gaat van begin september tot half oktober duren. Verkeershinder is daarbij niet uit te sluiten. De brug is onderdeel van de A29, een drukke verkeersader vanuit Rotterdam naar het zuiden. De klep van de basculebrug heeft een houten brugdek. De hoofdrijbanen daarvan zijn in 1984 vervangen. Het brugdek is nu alweer aan vervanging toe, mede door de sterke toename van het verkeer.

Bouwdienst Rijkswaterstaat onderzoekt alternatieven voor azobé in rijdekken. Belangrijke overweging is dat deze houtsoort in Nederland niet wordt geleverd met FSC-keur. Dat is echter wel een voorwaarde voor toepassen ervan. Nederland heeft een Europees convenant ondertekend waarin staat dat alleen azobé met FSC-keur wordt gebruikt. Behalve het alternatief van toepassen van aluminium wordt ook het gebruik van onder andere staal, kunststof en zeer hoge sterktebeton B200 bezien.

In de praktijk toepassen is een van de manieren om te zien of verwachtingen kunnen worden bevestigd. In november 2002 zijn bijvoorbeeld de azobé rijdekken van de Kaagbruggen in rijksweg 44 bij Sassenheim vervangen door panelen van zeer hoge sterktebeton. Als voordeel bij toepassen van aluminium geldt bijvoorbeeld dat dit materiaal niet hoeft te worden geconserveerd. Gezien het geringe gewicht is het aantrekkelijk om het in een klapbrug toe te passen, omdat het bewegingswerk dan minder zwaar kan worden uitgelegd.

De ervaringen bij gebruik van aluminium bij de Bouwdienst Rijkswaterstaat zijn gunstig. De dienst heeft het materiaal gebruikt bij portalen over de snelwegen voor verkeersborden. De achterstand bij normen en rekenregels van aluminium ten opzichte van staal wordt steeds kleiner. De conceptversie van de norm Eurocode 9 is al veel uitgebreider dan de TGB-aluminium.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels