nieuws

Beheersbare risicos bij bouwput in hartje stad

bouwbreed

den haag – Midden in de hofstad is aannemingsbedrijf Bonneveld in combinatie met Jan Knijnenburg BV bezig met zandzuigwerk in opdracht van Besix. Het blijkt de aangewezen methode om de bouwput voor de aanleg van een ondergrondse parkeergarage te ontgraven. Tenminste, als de risicos beheersbaar zijn te maken.

Het zandzuigwerk is onderdeel van het Metamorfoseproject dat Shell International laat uitvoeren voor de renovatie van drie bestaande gebouwen en de nieuwbouw voor de uitbreiding van het hoofdkantoor in Den Haag. Er komt ook een ondergrondse parkeergarage met vijf parkeerlagen. De bouw van de parkeergarage heeft Shell gegund aan het Belgische Besix na een elektronische veiling. Bovis Landlease is door Shell als construction manager aangesteld.

De parkeergarage komt onder de Carel van Bylandtlaan. De gemeente Den Haag heeft Shell toestemming gegeven de straat gedurende de aanleg af te sluiten voor alle verkeer. In de planning bleek het namelijk niet mogelijk de garage onder de nieuwbouw aan te leggen. Besix realiseert de ruwbouw van de parkeergarage en de verbindingstunnels van de nieuwe parkeergarage naar de bestaande parkeergarage onder een van de te restaureren gebouwen. Het is volgens Besix een technisch moeilijk werk dat via een on line veiling is verkregen.

De ondergrondse parkeergarage heeft een lengte van 70 meter en een breedte van 32 meter. De uiteinden hebben in bovenaanzicht de vorm van een halve cirkel. Daartussen zijn de wanden recht.

Omdat dicht bij bestaande bebouwing wordt gebouwd, is voor de aanleg van de bouwput gekozen voor diepwanden tot 20 meter diepte. Het oude hoofdkantoor van Shell International is namelijk gefundeerd op staal, het andere te renoveren kantoor staat op palen. Daarom is op de bovenkant van de doorgaande diepwand is een randgording gemaakt. Dat geeft de wand van de put extra sterkte. De gording geeft de diepwand meer stabiliteit, waardoor lekkages bij de naden van de diepwand worden beperkt.

In de bodem zijn 335 schroefinjectiepalen (Tubex) aangebracht. Dat werk is vertraagd door een harde schelpenlaag op grote diepte. Het grout dat bij dit paaltype wordt gebruikt, zorgt bij het inschroeven voor lage wrijvingsweerstand. In de schelpenlaag vloeide dat weg, waardoor het niet lukte de palen op diepte te krijgen. Samen met de onderaannemer Fundex is een oplossing gevonden door behalve grout ook bentonietvloeistof mee te persen.

Nu is E. Bonneveld uit Bunschoten bezig met wegzuigen van het zand in de bouwput, tussen de stempels door en om de funderingspalen om de put op diepte te krijgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels