nieuws

Brussel dient wegveiligheid van bouwmaterieel te harmoniseren

bouwbreed

münchen – Het ontbreekt de Europese Unie aan speciale richtlijnen voor bouwmaterieel dat ook op de openbare weg rijdt. Fabrikanten bouwen om die reden voor elke lidstaat afzonderlijk machines. Die aanpassingen beperken de vrije handel en veroorzaken jaarlijks zon 74 miljoen euro aan extra kosten, betoogde F.-J. Paus op een bijeenkomst tijdens de machinevakbeurs Bauma in München.

De directeur van de Duitse machinebouwer Hermann Paus roept de regeringen van de lidstaten op gezamenlijk tot een oplossing te komen. In de EU vallen de meeste voertuigen voor de openbare weg als vrachtwagens onder een vrijwel geharmoniseerde regelgeving. Zogeheten �off road�-voertuigen die ook op de openbare weg komen moeten daarentegen voldoen aan nationale regels voor onder meer stuurinrichting en remsysteem.

Ook de verlichting en waarschuwingstekens moeten voor elk land anders worden uitgevoerd. Deze voorschriften beperken de omvang van de bouwseries en verhogen de productiekosten.

Paus legde uit dat de EuropeseCommissie inmiddels een ontwerp-richtlijn gereed heeft die tot harmonisatie moet leiden.

Volgens hem wordt die ontwerp-richtlijn pas gepubliceerd wanneer de afzonderlijke lidstaten daarmee instemmen. De machinebouwer riep vooral Duitsland en Italië op serieus werk te maken van de harmonisatie.

Lawaai

Beter gaat het met de reductie van het lawaai van bouwmachines. Brussel vaardigde daar in 1996 een richtlijn voor uit. In 2002 maakte het bouwmaterieel voor zo�n 93 decibel lawaai; in 2006 moet dat zijn gedaald tot 90 decibel. Hij gaat ervan uit dat bijvoorbeeld een wiellader minder lawaai zal maken dan bijvoorbeeld het grind dat deze machine verlaadt. Veel materieel is opnieuw ontworpen zodat er minder geluid vrijkomt terwijl motoren en installaties in een dempende cocon worden verpakt.

Paus waarschuwde ervoor dat niet alle soorten materieel in fluisterende bouwmachines veranderen. Bulldozers op stalen rupsen bijvoorbeeld blijven ook in 2006 meer lawaai maken dan de voorgeschreven 90 decibel. Daaarmee dreigt een verbod op het gebruik van deze machines; ook wanneer er geen alternatief materieel voor handen is. De Duitse machinebouwer gaat ervan uit dat de wetgever zich in deze kwestie soepel opstelt. Paus telt inmiddels meer dan honderd Europese veiligheidsregels die volgens hem niet allemaal naadloos op elkaar aansluiten. Machines die daaraan voldoen mogen de CE-markering voeren en dat maakt ze duurder. Zonder een schatting te geven zei de Duitse machinebouwer te weten dat nogal wat bedrijven machines zonder CE-markering inzetten. Die zijn zonder uitzondering onveiliger en het is aan Arbeidsinspecties en andere controleurs daar korte metten mee te maken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels