nieuws

Bitumen-emulsie conserveert rijpere deklaag van zoab

bouwbreed

AANHEF_SUB:octrooi

nummer: 1024488

houder: Janssen de Jong Infra, Horst

uitvinder: M. van Hoof

In de jaren na het leggen van een wegdek met zeer open asfaltbeton neemt het verval beetje bij beetje toe. Verkeers- en weersinvloeden werken stap voor stap aan het verdwijnen van de bitumenfilm tussen en op de bovenste steenslagkorrels, en uiteindelijk leidt dit tot het loslaten van deze korrels.

M. van Hoof, manager emulsie-asfaltbeton bij Janssen de Jong Infra, ontwierp een nieuwe onderhoudsmethodiek voor het conserveren van de bovenlaag van een bestaand zoab-wegdek. De methode draait om het koud in het wegdek aanbrengen van een mengsel bestaande uit bitumen-emulsie, fijne steenslag, vulstof en wat cement. De gebruikte korrels zijn gemiddeld minstens zes tot acht keer kleiner dan de steenslagkorrels van het oorspronkelijke zoab, waardoor ze goed kunnen doordringen in de bestaande open structuur van de bovenlaag van het wegdek.

In dit mengsel blijkt bitumen beter te voldoen dan de meer voor de hand liggende kunststof bindmiddelen. Een ander opvallend feit is de duidelijke overmaat aan bitumen in het mengsel, wat bij het leggen van het oorspronkelijke wegdek onvermijdelijk zou hebben geleid tot een gevaarlijk glad oppervlak. Toch geeft die overmaat bij deze onderhoudsmethode juist een goed resultaat, doordat het teveel aan bitumen nog wat dieper wegzakt in de openingen van het zoab dan de fijne korrels. Daardoor ontstaan in de bovenste 5 tot 20 millimeter van het oude wegdek extra veel dwarsverbindingen tussen de steenslagkorrels, wat een steviger resultaat oplevert. De waterdoorlatendheid van het wegdek blijft vrijwel intact; de stroefheid en geluidsreductie nemen zelfs toe. En, niet onbelangrijk voor het milieu, bij wintergladheid is minder zout nodig.

Volgens Van Hoof heeft Janssen de Jong al 117 kilometer rijstroken met een breedte van 3,40 meter behandeld met het �Via-Ral� gedoopte systeem. In totaal dus ongeveer 400.000 vierkante meter, een fractie van de 3600 kilometer aan strekkende meters baanbreed zoab in Nederland. Het bedrijf verwacht dat beschadigd zoab er na een behandeling weer drie tot zeven jaar tegen kan, afhankelijk van de kwaliteit van de ondergrond. Een aanzienlijke periode, gezien de gebruikelijke acht tot twaalf jaar die een zoab-wegdek meegaat.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels