nieuws

NTP-Groep past geluidsarm asfalt succesvol toe

bouwbreed

enschede – De NTP Groep afdeling Infra heeft een nieuwe geluidsreducerende deklaag toegepast in Neede. Het asfaltmengsel, genaamd Silentpave, reduceert het verkeersgeluid met circa 4 decibel. De NTP-groep heeft het mengsel in eigen beheer ontwikkeld en verwerkt.

Volgens directeur M. Slot van de NTP-groep afdeling Infra hebben diverse opdrachtgevers belangstelling voor Silentpave. Een aantal opdrachten ligt al in het verschiet, al zijn de onderhandelingen nog niet afgerond.

“De vraag vanuit de bevolking naar geluidsreducerende wegdekken neemt toe. Neem bijvoorbeeld de actiegroepen tegen geluidsoverlast van het verkeer. We hebben Silentpave getest in een proefvak en vastgesteld dat je nauwelijks bandengeraas meer hoort, maar enkel het motorgeluid van de voertuigen”, stelt Slot. Bij een geluidsreductie van 3 decibel neemt gevoelsmatig het geluid af met circa 50 procent.

Het nieuwe asfaltmengsel herbergt, net als andere geluidsreducerende wegdekken, een bepaald percentage holle ruimte. Voor Silentpave ligt dat percentage op 13 à 14. Ter illustratie: bij een �normaal� asfaltmengels ligt dat percentage op 4 à 5.

Volgens Slot is het nieuwe product van NTP vrij opmerkelijk, omdat het mengsel ook makkelijk kan worden toegepast op drukbereden kruisingen en rotondes.

Door holle ruimten in het asfaltmengsel wordt een wegdek echter minder sterk. NTP heeft dit probleem opgelost door een ander soort bitumen aan te brengen die het wegdek op sterkte houdt. Welke soort dat is, houdt Slot geheim.

Het product is niet ontwikkeld in kader van het project �Wegen naar de toekomst� van Rijksverkeer en Waterstaat. Bij dit expertiseproject worden nieuwe wegdekken ontwikkeld.

Directeur Slot: “Wij hebben geen volledig nieuwe wegconstructie ontwikkeld. Daarom kan ons product niet voor Wegen naar de toekomst worden aangemeld. We hebben dit mengsel onafhankelijk en voor eigen rekening ontwikkeld.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels