nieuws

Scheepsbouwer maakt 92 meter lange fietsbrug

bouwbreed

drachten – Constructiebedrijf Roden Staal uit Drachten moest er de afgelopen tijd flink tegenaan werken. Nadat het Friese bedrijf naast het bouwen van scheepssecties besloot zich ook in de bruggenbouw te mengen, kreeg Roden Staal een haastklus. Gemeente Lelystad wilde een 92 meter lange fietsbrug voor het begin van 2005. Het ontwerp van de brug is van Santman van Staaden Architects uit Almere.

Roden Staal verhuisde half november van de hoofdvestiging in Roden naar Drachten. Daar was het dochterbedrijf CMF – nu ook Roden Staal – al gevestigd. Na een uitbreiding van ongeveer 1000 vierkante meter kon gelijk worden begonnen met de eerste brug van het scheepsbouwbedrijf, dat overigens ook theatertechnische installaties maakt.

Anderhalf jaar geleden praatte Roden Staal voor het eerst over het aantrekken van andere activiteiten. “Veel staalbouwprojecten werden in die tijd uitbesteed aan lagelonenlanden. Voor ons was dat een reden om op zoek te gaan naar andere werkzaamheden”, legt hoofd verkoop K. Heuving uit. “Het gaat er vooral om dat we producten maken met onze aanwezige capaciteiten. Het is goed om verschillende poten te hebben. Daardoor staan we alleen maar steviger. Daarbij past de bruggenbouw goed bij ons bedrijf. Het sluit uitstekend aan.”

Om zomaar in een andere sector binnen te dringen, lijkt niet al te makkelijk. Dat beaamt Heuving. “We kiezen wederom voor een ingewikkelde markt, waar we met Europese aanbestedingen te maken hebben”, legt ze uit. “We schrijven regelmatig in met Van Spijker Bouw uit Meppel, tevens hoofdaannemer van de brug in Lelystad. Aangezien wij zelf geen betonwerkzaamheden uitvoeren, red je het alleen gewoonweg niet. Concurrentie is daarentegen wel gezond.”

Werkpontonnetjes

Het bedrijf uit Meppel en Roden Staal kennen elkaar al langer. “Ze bestelden werkpontonnetjes bij ons. Het bleek dat Van Spijker Bouw ook wel meer wilde doen in de bruggenbouw. Op die manier kwam de samenwerking tot stand.”

Voor de activiteitenuitbreiding schafte Roden Staal geen extra machines aan. Dat was volgens Heuving niet noodzakelijk, omdat beide industrieën heel goed op elkaar aansluiten.

Met de eigen bovenloopkraan kan Roden Staal 200 ton hijsen. “Dat is een groot voordeel. De brug is op die manier in drie stukken op het ponton gezet.”

Roden Staal kan het werk met het bestaande personeel uitvoeren. “Nu de scheepsbouw weer begint aan te trekken, is extra personeel aantrekken in de toekomst misschien wel noodzakelijk. Dat sluit ik niet uit”, aldus Heuving.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels