nieuws

Ongelukken aanleiding vervangen zoab op A12

bouwbreed Premium

rotterdam – Delen van de deklaag van de A12 tussen Zoetermeer en Den Haag zullen eerder worden vervangen dan volgt uit het normale onderhoudsschema. Aanleiding vormen drie ongelukken vorige week vrijdag. Het verband met een verminderde stroefheid wil Rijkswaterstaat nog niet leggen.

Vorige week vrijdagavond rond middernacht zijn twaalf mensen gewond geraakt bij drie grootschalige ongevallen het traject. Sindsdien geldt op dat wegvak een snelheidsbeperking. De ongelukken deden zich op verschillende plaatsen, maar wel tegelijkertijd voor.

Op het betreffende deel van de autosnelweg ligt een deklaag van zeer open asfaltbeton (zoab). Dat ligt er al negen jaar. Normaal gaat een deklaag van zoab ongeveer dertien jaar mee. Het aanbrengen van een nieuwe deklaag staat nu gepland voor 2005.

De aanleiding om dat werk te vervroegen, is volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat mede de visuele inspectie van het wegvak net na de ongelukken. In oktober vorig jaar heeft Rijkswaterstaat een laatste meting gedaan in verband met wegonderhoud op de A12. De stroefheid bleek toen een honderdste onder de norm te liggen.

Niet duidelijk

Volgens Rijkswaterstaat is het nog niet duidelijk of de ongelukken inderdaad zijn veroorzaakt door de mindere stroefheid. De verkeerssituatie ter plaatse van de drie ongelukken (waaronder een weefvak en een uitvoegstrook bij een benzinestation) is volgens de woordvoerder niet altijd even overzichtelijk. Het politierapport kan meer duidelijkheid geven over een mogelijk oorzakelijk verband.

Van zoab is bekend dat de stroefheid net na het aanbrengen lager is dan na normaal gebruik, omdat dan om de steentjes nog een bitumenfilm zit. Bij berijden slijt die eraf. Bij veel mengsels is de lage aanvangsstroefheid op niveau te krijgen door de deklaag na het leggen af te strooien met steenslag. Bij zoab kan dat niet, omdat daarmee de drainerende eigenschappen verloren zouden gaan.

Rijkswaterstaat laat weten wegonderhoud te baseren op de maatgevende schade.van een toetsgrootheid. Landelijk is dat bij zoab rafeling, verlies van steentjes.

Reageer op dit artikel