nieuws

Muurschildering gestabiliseerd met spuitbeton

bouwbreed Premium

velsen-noord – Het voormalige kantoor van de Dienst Stadsreiniging aan de Bilderdijkkade in Amsterdam wordt momenteel gesloopt. In het pand bevindt zich een muurschildering, Vuilopruimers in actie, van de Amsterdamse kunstenaar Moos Cohen. Deze wandschildering mag niet verloren gaan. Daarom is de muur aan de achterzijde met spuitbeton zodanig versterkt dat hij in zijn geheel kan worden uitgenomen.

Volgende week woensdag vindt deze klus plaats. Twee kranen hijsen dan de muur voorzichtig uit. Daarvoor pelt sloopbedrijf D. Tijster BV eerst de gebouwdelen rondom de fresco-achtige schildering af. De beschilderde muur wordt vervolgens in drie delen uitgezaagd, omdat er een steunbalk doorheen loopt. De drie muurdelen van 3100, 2400 en 2000 kilogram komen na het uithijsen op transportjukken te rusten. De muur wacht dan voorlopig in een depot op een nieuwe bestemming.

Dat de uit 1940 daterende muurschildering moet worden behouden is bepaald door Het Instituut Collectie Nederland, de overheidsinstelling voor het behoud van roerend cultureel erfgoed.

In samenspraak met D. Tijsterman BV Sloopwerken en Van �t Geloof Betonbescherming BV uit Velsen-Noord koos het ICN ervoor de achterzijde van het 18,5 vierkante meter grote kunstwerk te stabiliseren met gewapend spuitbeton.

De schildering is verdeeld over twee haaks op elkaar staande muren, bestaande uit halfsteens metselwerk van baksteen met een dunne stuclaag. Voor de stabilisatie is deze week de achterzijde van de schildering voorzien van een laag spuitbeton. Het aanbrengen van het spuitbeton is, aldus projectleider Arjen de Waard van Van �t Geloof, niet zonder risico. Het spuitbeton moet voldoende hechten omdat het de eigenlijke constructie voor transport is.

Om een goede koppeling te krijgen zjn er, nadat de achterwand is gestraald, rvs ankers aangebracht. Deze �dookjes� zijn verlijmd in boorgaten van maximaal 50 millimeter diepte. Vervolgens is een dubbel wapeningnest geplaatst om de spanning te verdelen, zowel van een eventuele krimp als van het latere hijswerk.

Voor een goede hechting is de ondergrond ook voorbehandeld met een primer. Het metselwerk heeft immers een sterk zuigende werking, waardoor de onderlaag van het spuitbeton zou kunnen verkruimen en loslaten. Bovendien zou er vochtdoorslag kunnen ontstaan in de schildering. Als laatste is de 80 millimeter dikke laag spuitbeton in twee lagen aangebracht en afgestreken. Deze laag moet acht dagen drogen voordat het transport kan plaatsvinden.

Reageer op dit artikel