nieuws

Gevel doet dienst als energiecentrale

bouwbreed

zwolle – “Parkeergarages kampen met een slecht imago. Het zijn geen plaatsen waar je graag afspreekt”, zegt John Zondag van het Amsterdamse architectenbureau Rudy Uytenhaak. Voor een nieuwe volautomatische garage in Zwolle wilde de architect een positiever beeld neerzetten. In de speelse gevel werd een complete zonne-energiecentrale geïntegreerd.

De netto ruim 500 vierkante meter grote zonne-energiecentrale is beeldbepalend op de zuidoost- en zuidwestgevel van de garage. De gedachte is dat de volautomatische garage het deel van de energie opwekt die nodig is om de auto�s met razendsnelle liften naar een plekje te dirigeren in de immense magazijnstelling die de garage in feite is.

De zonnepanelen op de gevel zijn geplaatst in verspringende vlakken. Deze bestaan telkens uit acht zonnepanelen plus een transparant gedeelte aan de rand met vier glazen ruiten. Deze glazen zijkant is in eerste instantie bedacht omdat met de formaten van de zonnepanelen alleen niet het gewenste formaat bleek te realiseren. De vlakverdeling moest namelijk aansluiten bij de maat van de parkeerplekken. Het speelse effect dat door deze glasvlakken ontstaat, blijkt echter ook visueel een opsteker, vindt architect Zondag.

De samengestelde paneelelementen zijn in dubbel gepotdekseld verband aangebracht in thermisch verzinkte kaders. Dubbel gepotdekseld wil hier zeggen dat de vlakken zowel horizontaal als verticaal over elkaar vallen. De eerste verdieping van de twee zuidelijk gerichte gevels heeft een geheel glazen wand en vormt daarmee een etalage waarin de gestalde voertuigen te kijk staan. Deze etalage krijgt een accent in de twee �showrooms� op de hoeken. Daarin kan een auto staan die speciaal wordt belicht.

Bij het project hoort ook een kantoorgebouw, dat al gereed is en voor een gedeelte verhuurd. Een langwerpig gebouw is het, met een lichte kromming en een gang in het midden. De vorm is ontleend aan de beschikbare ruimte op deze locatie in de stad.

Kantoor en garage komen bij elkaar in een vloeiende overgang. Deze is aan de buitenzijde vormgegeven met een lamellenwand die zowel het kantoor als de garage kleedt. “Voor beide gebouwen zijn hiermee geen concessies gedaan; de garage wordt er net zo mooi van als het kantoor en vooral niet andersom,”, onderstreept Zondag. “De lamellen zullen in het kantoorgedeelte wat vaker geopend zijn”, schetst hij het subtiele onderscheid.

Het kantoor heeft ook verder opvallende gevels. Tussen de fors uitkragende verdiepingvloeren zit alleen maar glas. De betonnen vloeren van het gebouw volgen niet alleen de kromming van het gebouw, maar verspringen ook iets ten opzichte van elkaar. Zondag noemt het voor deze tijd vrij uitzonderlijk, een kantoorgevel te mogen maken met uitsluitend glas. “Meestal wordt het glasoppervlak uit kostenoverwegingen beperkt tot tot zo�n 30 procent.”

Montagebedrijf Wout van Es BV uit Zwammerdam voert momenteel de bouw van de garage uit voor hoofdaannemer MCPS, van staalconstructie tot en met de gevelbekleding Op de gedeelten zonder zonnepanelen, bepalen hardglas en transparante platen van Lexan het gezicht. Het kostbare hardglas is bedacht op de meer in het oog springende plaatsen zoals de eerste verdieping, met de etalages. Zowel de Lexan- als de hardglasruiten worden op hun plaats gehouden door aluminium kaders.

Op de plaats van de liftschacht wordt de gevel ook nog getooid met een patroon van van onder naar boven in toenemende mate kantelende houten latten.

Om zoveel mogelijk zon te vangen, zouden de panelen het best schuin geplaatst kunnen worden, maar dat is op de gevel niet praktisch en esthetisch ook minder geslaagd. Dankzij het gepotdekselde verband van de panelen hellen ze wel íets richting zon. Het diepteverschil loopt door de helling diagonaal op tot 290 millimeter.

Het was een ontwerpeis dat het gebouw moest worden uitgerust met zonnepanelen voor de opwekking van elektriciteit. Meestal worden zonnepanelen op het dak geplaatst, maar in dit geval is daar juist geen paneel te bekennen. Zondag: “Nu ik erover nadenk: er is geen reden waarom ze daar niet ook zouden kunnen komen. Misschien zit het er ooit nog in.”

Het kantoor, dat door het leven gaat als Weezenlandstaete, is gereed. De parkeergarage heeft enige vertraging opgelopen door problemen bij de detailengineering van de volautomatische garage-installatie en de moeilijke staalmarkt. De oplevering is waarschijnlijk ergens volgend jaar.

Alleen het dak wordt niet benut voor energieopwekking

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels