nieuws

Dure busbaan in Groningen nog tot 2010 overbodig

bouwbreed Premium

groningen – De peperdure Hoogwaardige Openbaar vervoer-as (HOV), de ambitieuze busbaan die het Groningse stationsgebied moest verbinden met een nieuw te bouwen transferium in Hoogkerk, is vooralsnog een regelrechte flop.

Hoewel kosten noch moeite werden gespaard – met de realisatie van de busbaan was maar liefst 10,4 miljoen euro gemoeid – is de HOV-as nog zeker tot 2010 overbodig.

Eén van de buslijnen neemt inmiddels weer de oude route, omdat de HOV-as te veel vertragingen oplevert.

Bedoeling van het Groningse stadsbestuur was begin 2000 om van de busbaan een snelle ontsluitingsroute te maken, die het zuidelijk stationsgebied in Groningen met een nieuw te bouwen transferium in Hoogkerk moest verbinden. Inmiddels is door de economische malaise de aanleg van dat transferium ernstig vertraagd en is ook de ontwikkeling van het Groningse stationsgebied, die gepland stond tussen 2005 en 2010, vanwege de ontwikkeling van het Europapark op de lange baan geschoven. Tenminste nog tot het jaar 2010 verbindt de busbaan twee vooralsnog �virtuele� locaties.

Aanvankelijk leek de HOV voor het stadsbestuur een reuze interessante investering, ook omdat er – mits de busbaan vóór 1 oktober 2004 zou worden gerealiseerd – een rijkssubsidie van circa 7 miljoen euro klaarlag.

Reageer op dit artikel