nieuws

Bouwers op matje voor isolatie Schiphol

bouwbreed

den haag – Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft BAM, Dura Vermeer en Heddes op het matje geroepen voor de hoge prijzen die zij hanteren bij isolatie van de huizen rond Schiphol. Twee onafhankelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat de kosten 30 procent hoger liggen dan marktconform.

Dat schrijft staatssecretaris Schultz van Haegen (luchtvaart) aan de Tweede Kamer. De bewindsvrouw is van plan binnenkort het gesprek met de bouwers voort te zetten. Zij hoopt dat de luchthaven ook aanschuift bij deze onderhandelingen. Volgens haar zijn de uniforme eenheidsprijzen voor de isolatie van de huizen “hoog, maar acceptabel”.

De aanbesteding is volgens een eerste juridisch onderzoek uitgevoerd conform de Europese regelgeving. Wel kunnen vraagtekens worden geplaatst bij latere wijzigingen en aanvullingen die hebben plaatsgevonden in de contracten. Het onderzoek daarnaar loopt nog. Daarin zal ook aandacht worden besteed aan de vraag of het geoorloofd is een vennootschap onder firma op te richten waarbinnen prijsafspraken zijn gemaakt en het uit te voeren werk onderling is verdeeld. Overigens loopt ook nog een onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar de kostenstijgingen rond de isolatie en sloop van huizen.

Schultz van Haegen verschilt hemelsbreed van mening met Schiphol en de KLM als het gaat om mis-management en wanprestaties. Vorige maand stuurden de twee bedrijven brieven naar het ministerie waarin ze verwezen naar de vermeende wantoestanden. Schiphol en KLM zijn niet van plan voor de meerkosten op te draaien en overwegen daarvoor de rechter in te schakelen.

Uit het kostenonderzoek Project Geluidsisolatie Schiphol fase II blijkt dat het aantal te isoleren huizen is afgenomen van 21.000 naar 7000 huizen, maar dat de kosten oplopen van 180 miljoen euro in 1995 naar 862 miljoen euro nu.

Tweede fase

De staatssecretaris schat de kosten van deze zogenoemde tweede fase op bijna 400 miljoen euro. De kosten voor de derde fase waarin nog eens maximaal 1030 huizen worden aangepakt zijn rond de 100 miljoen geraamd. Incluis sloopkosten en schadevergoedingen komen de totale kosten volgens het ministerie uit op 696 miljoen euro.

Schultz bestrijdt trouwens dat het de luchthaven maar maximaal 516 miljoen euro zou hoeven betalen. “Zulke afspraken zijn er niet. Het gaat hier uitdrukkelijk om een raming.” Het ministerie is van mening dat de luchthaven wel degelijk moet opdraaien voor de gevolgen van de overlast van de nieuwe Vijfde Baan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels