nieuws

Bouwdetachering wacht met smart op een marktleider

bouwbreed Premium

den bosch – Terwijl het detacheerder BouwGenius voor de wind gaat, blijft de markt onstuimig. Tot grote ontevredenheid van directeur Bart Withagen. “Deze branche mist een marktleider.”

Het is een al lang gekoesterde wens van Bart Withagen, directeur van BouwGenius Detacheringen: een gezonde markt waarin kleine, middelgrote en heel grote detacheringsbureaus elkaar beconcurreren op kwaliteit en toegevoegde waarde. Met in de markt een leider die de trend zet en waar alle spelers zich aan kunnen optrekken.

Maar de praktijk, zo moet Withagen tot zijn spijt toegeven, is een stuk weerbarstiger. In Nederland zijn ruim 1300 detacheringsbureaus actief, die samen 10.000 vaklieden in dienst hebben. Dat komt neer op ongeveer acht per bedrijf. Elke organisatie is creatief in het toepassen van regels; de bouw is ondoorzichtig en bij de aannemer blijft de prijs een doorslaggevend argument .

“Dat leidt er toe”, zegt Withagen, “dat te veel bureaus de regels niet altijd correct toepassen, waarbij enerzijds de vakmannen de dupe zijn en anderzijds de inlenende ondernemingen, omdat zij kunnen worden geconfronteerd met naheffingen. “Te vaak nog blijkt tijdens vakantietijd dat een dubieus bureau door financieel wanbeheer geen vakantiegeld kan uitkeren. Of erger: geen sociale premies en belastingen heeft afgedragen en als gevolg van een naheffing failliet gaat.”

Het imago van de detacheringsbranche leidt daar geweldig onder, merkt Withagen. “BouwGenius heeft een miljoenenomzet, werkt honderd procent volgens de bouw-cao, betaalt werknemers, uitvoeringsinstanties en de belastingdienst; en toch vertrouwt de bouwer mij niet. Telkens weer moet ik uitleggen dat wij wel keurig werken. Dat is frustrerend. Het negatieve imago, veroorzaakt door malafide detacheerders, overklast de kansen van onze sector.”

Wat is nodig om de cowboys te verjagen en de markt een aanzien van betrouwbaarheid en stabiliteit te bezorgen? Withagen weet het wel. “Ik heb al vaker voorgesteld een keurmerk te introduceren”, zegt hij. “Alleen bureaus die een gezonde financiële structuur hebben, de bouw-cao hanteren en een bepaalde mate van service verlenen komen daarvoor in aanmerking. Met een keurmerk weet de aannemer dat hij te maken heeft met een bonafide detacheerder.”

Helaas, moet Withagen constateren, stranden dergelijke initiatieven omdat een duidelijke structuur ontbreekt. “De concurrentie is hevig, omdat de aannemer vooral de prijzen vergelijkt. Door vooraf onderzoek te doen naar de achtergrond van een organisatie kan hij zichzelf en de branche veel problemen besparen.”

BouwGenius heeft zo�n honderd vaste vaklieden in dienst, die allen volgens de bouw-cao worden verloond. Daarnaast bemiddelt het bedrijf ongeveer tachtig zzp�ers, die vooraf gescreend worden op onder andere var-verklaringen en verzekeringen. BouwGenius legt zich ook toe op communicatie, werving en selectie, consultancy. Maar detachering is en blijft de hoofdmoot. “Daarmee behalen we 90 procent van de omzet”, aldus Withagen. Communicatie is nu goed voor 3 procent van de omzet, werving en selectie 2, consultancy 5 procent.

Het palet aan activiteiten was vorig jaar goed voor een omzet van 5 miljoen euro. Voor dit jaar rekent Withagen op een stijging van 1,5 miljoen euro. BouwGenius richt zich vooral op bouwbedrijven die landelijk actief zijn en tussen de vijftig en driehonderd man personeel hebben.

Binnenkort opent BouwGenius, naast de bestaande kantoren in Zwolle en Den Bosch, een vesti- ging in Dordrecht. Het aantal vaklieden vast in dienst moet daarmee stijgen van de huidige honderd naar 140. De ambitie om op termijn uit te groeien tot een detacheringsreus, heeft Withagen niet. “Ik ben er niet op uit die marktleider te worden, waar de markt om vraagt. Het geld ontbreekt daar ook voor. Bovendien zijn de risico�s in de bouwsector te groot.”

�Goedbedoelde initiatieven stranden vaak door onduidelijke structuur�

Reageer op dit artikel