nieuws

Verlenging van Betuweroute in gevaar

bouwbreed Premium

düsseldorf – Vertraging in de planning van talrijke bouwprojecten heeft bij de Deutsche Bahn een gat in de begroting geslagen van 370 miljoen euro. Het spoorwegbedrijf probeert bij de Duitse bondsregering compensatie te krijgen omdat de tegenvallers voortkomen uit verschuivingen in het nationale verkeerswegenplan.

De geldnood bij Deutsche Bahn plaatst opnieuw vraagtekens bij de snelheid waarmee aan Duitse zijde gewerkt kan worden aan het doortrekken van de Betuweroute naar Oberhausen. Ondanks alle bezuinigingen genoot in maart nog de aanleg van de vrachtlijn hoge prioriteit. Afspraak is de Betuwelijn uiterlijk in 2010 te voltooien.

Een belangrijke reden voor de bondsregering in Berlijn om de aanleg van de spoorlijn niet uit te stellen, komt uit Düsseldorf. De deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen heeft 300 miljoen euro opzij gelegd om de bouw van het 900 miljoen euro vergende project te financieren. Deelstaatminister A. Horstmann verwacht dat zowel de Duitse regering als spoorwegbeheerder Deutsche Bahn de tot dusverre gemaakte afspraken gestand doet. De bewindsman benadrukt dat Noordrijn-Westfalen na afronding van de bouwplanning de te nemen geluidswerende maatregelen zal voorfinancieren.

In het verkeerswegenplan van de bondsregering was aanvankelijk 4,2 miljard euro per jaar opgenomen voor de spoorinfrastructuur. Tot 2008 zal het spoorbedrijf echter genoegen moeten nemen met jaarlijks 800 miljoen euro minder dan het beloofde bedrag. Voor dit jaar is 3,5 miljard euro beschikbaar.

Volgens het spoorbedrijf is jaarlijks minstens 2,5 miljard euro nodig voor het onderhouden van het net. Daarmee is de armslag voor nieuwe projecten beperkt tot krap een miljard euro. Van het geld vloeit een groot deel naar voorzieningen ter voorbereiding van concrete werken. Zo wil het spoorbedrijf dit jaar 53 miljoen euro uitgeven om te voorkomen dat de bouwrechten vervallen voor het uitgestelde miljardenproject van de hogesnelheidslijn Neurenberg – Erfurt.

Deutsche Bahn constateerde reeds voor de jongste tegenvallers bekend werden, dat gezien de aangescherpte bezuinigingen geen financiële onderbouwing meer bestaat voor nieuwbouw. Bestuursvoorzitter H. Mehdorn accepteert de door bondsdag en bondsraad toegestemde bezuinigingen als een gegeven. “Op de uitbreiding van het spoorwegnet wordt gekort. Ons spoorbedrijf zelf kan zich niet verder in de schulden steken. In het belang van onze klanten hebben we – in een weergaloze inhaalrace – afgelopen jaren doelbewust optimaal geld uitgeven aan nieuwe treinen, stations en het net. De bezuinigingen zijn uiterst spijtig”. Volgens deelstaatminister Horstmann staat of valt de Betuweroute met het nakomen van de afspraken door alle partijen.

Reageer op dit artikel