nieuws

Tramlijn 19 stapt dichterbij

bouwbreed Premium

den haag – Een tramverbinding tussen Leidschendam en Delft is een stap dichterbij gekomen. Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden stemde in met de aanleg en exploitatie van de 15 kilometer lange tramlijn.

Vanwege beperkte financiële middelen, door onder meer bezuinigingen in het openbaar vervoer, overwoog het stadsgewest vorig jaar september om voor 90 miljoen euro een busverbinding aan te leggen op het traject tussen Leidschendam en Delft.

Een tram zou 50 miljoen euro duurder uitvallen. “Uit gesprekken en onderzoek is gebleken dat betrokken gemeenten heel wat over hebben voor een tram”, zegt S. Renzema, directeur Openbaar Vervoer van het stadsgewest. “De vervoerswaarde, snelheid en betrouwbaarheid is iets hoger en de gemeente Leidschendam wilde bijvoorbeeld geen bus maar wel een tram door een park.” Het afgelopen jaar zette Renzema, samen met mensen uit de betrokken gemeenten, de voor- en nadelen van beide vervoerstechnieken op een rijtje. “Door beter te kijken naar wat strikt nodig is, brachten we de kosten voor de aanleg van de tramlijn met 10 miljoen euro terug naar 130 miljoen euro. Verder gebruiken we eerst bestaande trams, komen er aanpassingen in het busnet en leveren de gemeenten Delft en Leidschendam een financiële bijdrage.”

Doorgetrokken

Door dit laatste is het mogelijk dat de tramlijn in Delft wordt doorgetrokken van het station naar het universiteitsterrein. De komende maanden buigen raden van de betrokken gemeenten zich over de plannen en in september beslist het algemeen bestuur van Haaglanden over de kwestie. Als alles volgens planning verloopt kan de aanleg van de lijn nog dit jaar beginnen en rijdt de tram in 2007.

Reageer op dit artikel