nieuws

Zuiderzeelijn: pps voor minstens helft

bouwbreed

den haag – De Zuiderzeelijn als magneetzweefbaan is voor 50 tot 70 procent te financieren door middel van een pps-model. Dit heeft het Consortium Zuiderzeelijn berekend. In dit model zou het Rijk een concessie moeten verstrekken voor de bouw, financiering, het onderhoud en het operationele bedrijf van de verbinding. Hierbij zijn de totale kosten van […]

den haag – De Zuiderzeelijn als magneetzweefbaan is voor 50 tot 70 procent te financieren door middel van een pps-model. Dit heeft het Consortium Zuiderzeelijn berekend.

In dit model zou het Rijk een concessie moeten verstrekken voor de bouw, financiering, het onderhoud en het operationele bedrijf van de verbinding. Hierbij zijn de totale kosten van aanleg, onderhoud en exploitatie uitgesmeerd over een concessieperiode van 25 jaar (life-cycle-kosten).

Het consortium bestaat uit Siemens Nederland, ABN Amro, Ballast Nedam, de Koninklijke BAM Groep en technisch adviesbureau Fluor.

Het kabinet heeft ruim 2,7 miljard euro voor de Zuiderzeelijn gereserveerd. De betrokken provincies en gemeenten leggen gezamenlijk maximaal 1,2 miljard in.

Reageer op dit artikel