nieuws

ProRail ruimt afval langs spoor per locatie op

bouwbreed Premium

utrecht – ProRail kijkt per locatie welke maatregelen nodig zijn om bouwafval langs het spoor op te ruimen. De spoorbeheerder wil zo vandalen voor zijn die achtergelaten materiaal op de rails leggen.

Onderdeel van het pakket maatregelen is het plaatsen van meer en hogere hekken om mensen te weren of treinpassagiers een veilige doorgang te bieden bij bijvoorbeeld verbouwingen op het station. Daarnaast gaat ProRail camera�s en beveiligingsbeambten inzetten op plaatsen die vandalismegevoelig zijn en wordt voorlichting gegeven op scholen.

De plannen zijn gebaseerd op een proefproject. Dit is in 2002 en 2003 uitgevoerd op het traject Eindhoven-Deurne. In samenwerking met gemeenten en politie is uitgezocht welke stappen het meeste effect hebben. Tijdens de proef is op het in Noord-Brabant gelegen stuk spoor het aantal storingen met 40 procent verminderd.

Methodes

Het centrum voor veiligheid en crisismanagement COT zoekt op het moment in opdracht van ProRail uit welke methodes het beste gebruikt kunnen worden om het vandalisme niet alleen tussen Eindhoven en Deurne maar ook in de rest van Nederland verder terug te brengen.

Naast het onderzoek van het COT gebruikt ProRail een database met daarin alle meldingen die door conducteurs en machinisten aan de treindienstleider worden doorgegeven om de veiligheid rond het spoor te verbeteren. Om het vandalisme verder terug te dringen gaat ProRail aannemers die aan het spoor werken meer controleren. Bouwmateriaal dat langs het spoor ligt zou door vandalen vaak worden gebruikt om de trein mee te bekogelen of om op de rails te leggen. De spoorbeheerder wijst er daarbij op dat vaak ook materiaal weg wordt gepakt op aangrenzende bouwterreinen en van opslag- en illegale dumpplaatsen langs het spoor.

Samenwerking

Om het probleem aan te pakken wil ProRail daarom naast intensievere controles van de aannemer ook samenwerken met milieudiensten, verschillende overheden en politie.

FNV Bondgenoten publiceerde onlangs een rapport waaruit blijkt dat rondslingerend bouwmateriaal vaak wordt gebruikt om op de rails te leggen of tegen de trein aan te gooien.

Via een tijdelijk lijn kreeg de vakbond in één maand tijd 41 van zulke meldingen binnen. Bij tweederde van de klachten zou rondslingerende bouwspullen gebruikt zijn om treinverkeer te hinderen.

Reageer op dit artikel