nieuws

Overbetuwe wil haast maken met stationsplannen Elst

bouwbreed Premium

elst – Het gemeentebestuur van Overbetuwe wil haast maken met de plannen rond station Elst. Uiterlijk 2006 moet de schop de grond in voor een tunnel onder het spoor, 425 woningen en 20.000 vierkante meter bvo-kantoren. “Nu is het moment, want de neuzen staan dezelfde kant op en door Europese subsidie voor de tunnel moet het in 2007 allemaal klaar zijn”, licht wethouder Frank van Rooijen toe.

De spoorovergang naast het station in Elst ligt in een doorgaande weg die voor een belangrijk deel het stadje met de rest van de wereld verbindt.

Ook is het de verbinding tussen het centrum en Westeraam, de nieuwe wijk die een kwart van het dorp vormt zodra de wijk klaar is. “De verkeerscongestie wordt niet te overzien, want met de opening van de Betuweroute in het vooruitzicht komen er ook meer goederentreinen over ons bestaande spoor. De bomen zullen van elk uur drie kwartier dichtzitten. En dat terwijl de naastgelegen fabriek van Heinz ook nog eens de productie verhoogt met alle verkeerstoename van dien.”

Een andere reden om niet langer te wachten is dat Elst een halte wordt op de RegioRail waaraan het Knooppunt Arnhem-Nijmegen werkt. Dat vereist ook nog eens aanpassingen aan het station.

Integraal plan

Het liefst verwerkt de gemeente alles in een integraal bestemmingsplan. Dat behelst ook bebouwing van grond in de buurt. Die is in handen van ontwikkelaars uit de Westeraam, NS Vastgoed (een oud emplacement) en de gemeente.

De ontwikkelaars van Westeraam zijn Rabo Vastgoed, Kondor Wessels en OVOM.

Eerdere plannen voor 26.000 vierkante meter bvo-kantoren en tweehonderd woningen, zijn nu bijgesteld tot twintigduizend vierkante meter kantoor en 425 woningen.

Wat het investeringsvolume van het integrale plan wordt, is nog niet te zeggen: de precieze uitwerkingen van het stedenbouwkundig plan zijn nog niet bekend.

Reageer op dit artikel