nieuws

Op Betuwelijn personenvervoer

bouwbreed Premium

den haag – De Betuwelijn moet in de eerste jaren ook worden opengesteld voor personenvervoer. Dit vindt VVD-kamerlid P. Hofstra. Volgens de woordvoerder verkeer en waterstaat kunnen personentreinen op de goederenspoorlijn het exploitatietekort van de eerste jaren na de ingebruikname in 2007 opvangen. “Als er in het begin niet genoeg goederentreinen op de Betuwelijn rijden, […]

den haag – De Betuwelijn moet in de eerste jaren ook worden opengesteld voor personenvervoer.

Dit vindt VVD-kamerlid P. Hofstra. Volgens de woordvoerder verkeer en waterstaat kunnen personentreinen op de goederenspoorlijn het exploitatietekort van de eerste jaren na de ingebruikname in 2007 opvangen. “Als er in het begin niet genoeg goederentreinen op de Betuwelijn rijden, is dit misschien een oplossing”, aldus Hofstra.

Volgens minister Peijs (verkeer) is Hofstra�s oplossing uit den boze. Ze stelt dat personentreinen niet door de tunnels mogen rijden in verband met de veiligheid. De tunnels voor de Betuwelijn worden namelijk uitgevoerd met sprinklers. “Die mogen alleen in een goederentunnel en niet in een personentunnel”, aldus Peijs. De tunnels voor personenvervoer, zoals bij de hsl-zuid, worden uitgevoerd met ventilatiesystemen.

Het idee passagierstreinen toe te laten op de Betuwelijn is niet nieuw. Oud-minister De Boer opperde het ook vlak na zijn aantreden in juli 2002, maar verwierp het later weer vanwege het ontbreken van stations en andere voorzieningen langs de spoorlijn. Ook GroenLinks heeft begin 2002 te berde gebracht dat delen van de Betuwelijn wellicht voor personenvervoer kunnen worden benut.

Reageer op dit artikel