nieuws

Omstreden aansluiting hsl in Breda

bouwbreed Premium

den haag – Het station Breda CS wordt op de hsl-Zuid aangesloten. Dit begint woensdag 7 april en duurt een week. De ingrijpende spoorwerkzaamheden vinden s nachts plaats. Bizar genoeg is nog niet zeker of er ooit een snelle trein zal rijden, want de Belgische spoorwegen weigeren te rijden over de onrendabele shuttleverbinding.

Breda is desondanks vast van plan een succes te maken van de lijn door Brusselse ambtenaren te lokken. De stad wil een of meer �Europese woonwijken� ontwikkelen speciaal voor mensen die bij de Europese Unie werken en dan dagelijks gebruikmaken van de shuttleverbinding. Binnen een uur kunnen zij van hartje Breda naar hartje Brussel reizen.

Speciaal daarvoor is onlangs de stichting Brebrux (Breda-Brussel) opgericht. Onder leiding van oud-verkeersminister T. Westerterp is een lobby richting Brussel gestart. De nieuwe woonwijken passen prima binnen de structuurvisie �Via Breda�. Daarin staan de plannen rond het nieuwe station in Breda met 5000 huizen en bedrijven en 10.000 arbeidsplaatsen.

Verplichting

De Stichting Brebrux betreurt berichten dat de NS, als mede-exploitant van de hsl van Amsterdam naar Parijs, weigert Breda aansluiting op die lijn te geven. De NS staat echter op het standpunt dat de shuttleverbinding onmogelijk is zonder medewerking van de Belgische spoorwegen.

Probleem voor de NS is echter dat zij zich via de combinatie High Speed Alliance contractueel hebben verplicht Breda aan te sluiten op de hsl-Zuidverbinding. Dat geldt niet voor de Belgische spoorwegen NMBS. De Bredase wethouder J. Niederer kaart de kwestie binnenkort aan in Den Haag bij verkeersminister Peijs. Volgens een woordvoerder is de minister van plan de NS te houden aan het contract. De planning is dat vanaf eind 2006 treinen rijden vanuit Breda naar Rotterdam en Antwerpen.

Station

In elk geval vinden komende week belangrijke werkzaamheden plaats ter voorbereiding op de aansluiting van het spoor. De meeste werkzaamheden vinden plaats rondom station Breda. Er komt een nieuw wisselcomplex en over een lengte van anderhalve kilometer worden sporen, inclusief ballast en dwarsliggers, vervangen. Daarnaast wordt een nieuw beveiligingssysteem in gebruik genomen.

Op het bestaande traject Lage Zwaluwe-Breda worden ter hoogte van Zevenbergschen Hoek hogesnelheidswissels ingebouwd. Bij Roosendaal worden in het kader van periodiek onderhoud wissels vernieuwd. Bij Lage Zwaluwe/ Zevenbergschen Hoek, Prinsenbeek en Etten-Leur worden overwegen vernieuwd of verwijderd. Bij Prinsenbeek vinden ter hoogte van het perron ook heiwerkzaamheden plaats ten behoeve van geluidsschermen.

Reageer op dit artikel