nieuws

Bouwbond vecht tegen nog meer ledenverlies

bouwbreed Premium

woerden – FNV Bouw is er op gebrand het ledenverlies van de vakbond een halt toe te roepen. Bondsvoorzitter D. van Haaster zet alles op alles om eind dit jaar het huidige aantal van 150.000 leden nog steeds in de boeken te hebben.

De grootste bouwbond van Nederland verloor over het afgelopen jaar ruim vierduizend leden, zo werd woensdag bekend. In absolute aantallen zag alleen FNV Bondgenoten in 2003 nog meer leden hun lidmaatschap opzeggen, ruim elfduizend. Tegenover het verlies bij FNV Bouw stond een aanwas van ruim duizend leden bij FNV Zelfstandigen Bouw, de vakbond voor zelfstandigen zonder personeel.

“Het ledenverlies doet echt heel zeer”, zegt D. van Haaster, voorzitter van FNV Bouw. “Je maatschappelijke positie wordt immers minder naarmate je ledenbestand achteruit loopt. Wij willen juist een belangrijke spreekbuis van werknemers zijn.” Van Haaster vindt echter dat de organisatiegraad een betere graadmeter is om de positie van de bond te bepalen. “En die schommelt al jaren rond de vijftig procent”, aldus de bondsvoorzitter. “Wij organiseren in de bouw de helft van de werknemers! Daarover ben ik tevreden.”

Dat neemt niet weg dat Van Haaster wil voorkomen dat het ledenverlies zich verder doorzet. Aan het einde van dit jaar moet FNV Bouw 150.000 leden tellen, net zoveel als op dit moment. “Die vierduizend weggelopen leden terugwinnen is niet realistisch”, aldus Van Haaster. “Zeker niet zolang de werkgelegenheid terugloopt. Wij gaan dit jaar voor stabilisatie van het aantal leden.”

Een nieuwe wervingscampagne zal daarin een belangrijke rol spelen. FNV Bouw wil voortaan duidelijker gaan aangeven welke voordelen het lidmaatschap biedt. “Te veel mensen denken dat de bond er alleen maar voor de cao is. Daarom gaan we de persoonlijke voordelen meer onder de aandacht brengen. We zullen ook minder bescheiden zijn. De successen die we boeken, voor zowel werknemers individueel als collectief, mogen we best wat meer laten zien.”

De vakbond moet ook meer gaan profiteren van haar naamsbekendheid, vindt Van Haaster. Uit onderzoek blijkt dat FNV net zo bekend is als de merken Coca-Cola en Philips. “En 85 procent van de mensen die FNV kent, staat positief tegenover het werk van de bond. Het jammere is dat daarvan slechts eenderde daadwerkelijk lid is.”

Het verlies aan arbeidsplaatsen in de bouw, de verdergaande individualisering van de maatschappij en de toegenomen mondigheid van werknemers ziet Van Haaster als belangrijkste oorzaken van het ledenverlies bij de bouwbond.

Reageer op dit artikel