nieuws

Schiphol: 430 miljoen in bouwprojecten

bouwbreed Premium

schiphol – Schiphol Groep investeert dit jaar een recordbedrag van 430 miljoen euro in bouwprojecten op en bij de luchthaven. Dat heeft president-directeur G. Cerfontaine gezegd tijdens zijn nieuwjaarstoespraak.

Het geld gaat op aan onder meer de uitbreiding van Lounge 1, Terminal West, doortrekking van de voorrijwegen en de aanleg van een noordelijke taxibaan naar de Polderbaan. Ook wordt geïnvesteerd in brandveiligheid en het nieuwe baggagesysteem.

Hoewel het aantal passagiers dat Schiphol aandoet,vorig jaar wederom daalde, met 2 procent, ziet de luchthaven geen reden om geplande bouwprojecten in de ijskast te zetten. Dat gebeurde afgelopen jaren, onder sterk teruglopende passagiersaantallen, wel.

“De belangrijkste investeringen gaan gewoon door”, licht een woordvoerder van Schiphol toe. “Met een aantal projecten was ook al een start gemaakt. Deze worden natuurlijk voortgezet.”

Het investeringsprogramma van Schiphol bedraagt tot 2008 zo�n 2 miljard euro. Daaronder valt ook de nog te bouwen J-pier. Volgens de woordvoerder is de pier voorlopig echter niet nodig. Als gevolg van onder andere de aanslagen in Amerika, de oorlog in Irak en de Sars-epidemie is het aantal vakantieboekingen dusdanig gedaald, dat Schiphol voorlopig over voldoende pieren beschikt. “Op termijn zullen we bekijken of de bouw van de J-pier zinvol is.”

In zijn nieuwjaarsrede sprak Cerfontaine de wens uit dat in de discussies over de toekomst van Schiphol vaker het economische belang van de luchthaven naar voren wordt gebracht. “Het afgelopen jaar lag de nadruk sterk op de milieukant. Ik hoop dat de balans meer in evenwicht komt”, zei Cerfontaine.

De president-directeur wenst ook een eerlijker concurrentie tussen de Europese vliegvelden. “Of het nu gaat om de uitvoering van de Schengen/niet-Schengen scheiding, de invoering en kosten van veiligheidsregels of van milieumaatregelen zoals woningisolatie, steeds blijkt dat Schiphol tegenover concurrerende luchthavens in het nadeel is.”

Daarnaast moet Schiphol volgens Cerfontaine aan de bak om zijn positie te behouden, zeker gezien de overname van KLM door Air France. “We zullen op belangrijke punten beter moeten zijn dan onze belangrijke concurrenten, waaronder Parijs. Dat geldt voor de kwaliteit van primaire diensten en voorzieningen, maar ook voor de havengelden.”

Reageer op dit artikel