nieuws

Met Viokit bouwen aan vertrouwen

bouwbreed Premium

schiedam – Verantwoordelijkheid, innovatie, onderscheid, klantgerichtheid, integriteit, transparantie, kortom Viokit. Dat is het toverwoord voor 2004 om het vertrouwen in de bouw terug te winnen. Dit zei AVBB-voorzitter L.C. Brinkman tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Stichting Bouwresearch.

“In 2003 stonden we in de hoek als stoutste jongetje van de Nederlandse klas. Dat was niet leuk. We kunnen daarover mokken. Dat is verspilde energie. Om uit die hoek te komen en voortaan weer volwaardig mee te tellen, zal ons gedrag moeten veranderen”, aldus Brinkman.

Daarbij gaat het om zes aspecten in de omgang van de bouw met de buitenwereld, samengevat Viokit. “Geen nieuw middel uit de toeleveringssector of doe-het-zelfzaak, maar wel een belangrijke grondstof voor een nieuwe vitale bouwsector”, hield de bouwvoorman zijn gehoor voor.

De V van verantwoordelijkheid slaat op het invullen van nieuwe verhoudingen met klanten en opdrachtgevers. Dat is de verantwoordelijkheid van de bouwsector zelf. Daarbij mag de sector zich niet verschuilen achter de kreet dat het bij de opdrachtgevers zelf ook anders moet dan in het verleden.

Ook verantwoord ondernemen valt onder dit kopje. Daarbij is het volgens Brinkman zaak goed te luisteren naar opdrachtgevers, klanten en de politiek, om te horen wat die verantwoord vinden. “Niet wat wij verantwoord vinden telt, maar wat onze omgeving vindt.”

De I van innovatie acht het AVBB eveneens van belang. Uiteraard is daarvoor geld nodig. De overheid heeft inmiddels al aangegeven dat de laagste prijs niet altijd meer het beslissende criterium zal zijn. Terecht, meent Brinkman, want dat remt innovatie.

Een punt hierbij is dat de fouten in bestekken moeten worden teruggedrongen. Daar moet in de visie van Brinkman de bouw zelf helpen en niet, zoals vaak in het verleden, de fouten gebruiken om er financieel beter van te worden. Dat draagt niet bij aan vertrouwen.”

Minstens zo belangrijk is klantgerichtheid. Bouwers zullen moeten leren de taal van hun klanten te spreken. Nu zien zij een bouwwerk nog te vaak als een technisch product terwijl het voor de klant een emotioneel product is. “De klant is de norm”, zo vat Brinkman het samen.

Zonder integriteit kan de bouw het helemaal schudden. Op dat punt moet de bouw terrein herwinnen door integriteit waar te maken. “Echt waarmaken in de ogen van de ander. Denk en roep niet: wij zijn integer, maar de anderen zien dat niet. Dan hebben niet zij, maar wij een probleem.”

Transparantie is vervolgens het sluitstuk. Duidelijkheid van proces, van afspraken, prijzen en werkwijze zijn daarbij essentieel. Duidelijkheid ook over risicotoedeling en de kosten ervan. En dat wel vooraf. “Als je voorziet dat iets niet goed gaat: melden voordat je begint. Niet hopen op een voordeeltje”, raadt Brinkman de bouw aan.

Reageer op dit artikel