nieuws

Tekort aan bouwvakkers vertraagt projecten

bouwbreed

paramaribo ­ Als gevolg van een drastisch tekort aan gekwalificeerde bouwvakkers lopen veel projecten in Suriname vertraging op. Zo laat de voltooiing van de constructie van een nieuwe aankomsthal en verkeerstoren op de Johan Adolf Pengel­luchthaven, beter bekend als Zanderij, op zich wachten.

De opknapbeurt en uitbreiding van het ernstig verouderde complex, de enige internationale luchthaven van Suriname, is noodzakelijk omdat vooral de huidige verkeerstoren in 2005 niet meer voldoet aan de nieuwe eisen van internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO. Mocht de bouw van de verkeerstoren en de installatie van moderne apparatuur tegen die tijd niet zijn afgerond, loopt Suriname het risico dat het vliegveld op de zwarte lijst komt en er geen vliegtuigen meer mogen landen.

Volgens planning moeten de vorig jaar begonnen werkzaamheden eind 2004 zijn voltooid, maar aannemer Nationaal Uitvoeringsbedrijf kijkt nu al tegen een vertraging van vier maanden aan. Het bedrijf wijt dit aan een gebrek aan arbeidskrachten.

Lokale bouwvakkers zijn moeilijk te vinden omdat veel Surinamers, die in het ruim 50 kilometer verderop gelegen Paramaribo wonen, er weinig voor voelen elke dag deze afstand te overbruggen. De aannemer maakt nu vooral gebruik van Brazilianen en Guyanezen die in Suriname verblijven, maar het aanbod is te klein om het tekort op te vangen.

Werkvergunning

Het is een probleem waar veel aannemers in Suriname mee kampen, constateert de Algemene Aannemers Vereniging (AAV). “We lopen er al jaren tegenaan. Een onbegrijpelijke ontwikkeling gezien de grote werkloosheid in het land. Maar veel Surinamers vinden het werk in de bouw te zwaar, hoewel de lonen vaak hoger zijn dan in het gewone bedrijfsleven��, zegt M. Pinedo, een van de bij de AAV aangesloten aannemers. “Daarnaast maakt de overheid het ons vaak moeilijk om werkvergunningen te krijgen voor buitenlandse werknemers.” Met de facelift van de internationale luchthaven is een bedrag van ongeveer 6 miljoen euro gemoeid, dat deels wordt gefinancierd met geld uit Nederland.

“Ik verwacht dat we ondanks de huidige arbeidsperikelen wel op tijd klaar zullen zijn��, voorspelt V. Bijnaar, hoofd Airport Operations van de NV Luchthavenbeheer.

“De overheid heeft er ook alle belang bij, anders komt er in 2005 geen vliegtuig meer binnen en daar is niemand bij gebaat. Als het moet halen we gekwalificeerd personeel uit Nederland. Want hoe dan ook, zonder een luchthaven die Suriname kan gebruiken, kunnen we niet”, beklemtoont Bijnaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels